Marina | Xarxa de Parcs Naturals En el marc de Conveni entre la Diputació i l'Obra Social 'la Caixa'

Recuperació dels valors naturals de l'entorn de Sant Jeroni de la Murtra, al Parc de la Serralada de Marina

22/04/2016

La Diputació de Barcelona i l'Obra Social 'la Caixa' realitzen el projecte de millora dels valors naturals de l'entorn de Sant Jeroni de la Murtra, al Parc de la Serralada de Marina. El projecte té com a objectiu la recuperació d'hàbitats oberts, tant per potenciar els prats mediterranis d'albellatge com per afavorir els boscos adevesats, alhora que es milloren els accessos al monestir de Sant Jeroni. En conjunt, s'ha actuat sobre unes 40 hectàrees del parc als municipis de Santa Coloma de Gramenet i Badalona.

La inversió destinada a aquest projecte és de 109.411 euros i es desenvolupa en el marc del Conveni de col·laboració entre la Diputació de Barcelona i la Fundació Bancària "la Caixa". El projecte, amb una durada de sis mesos, comprèn l'execució dels diferents treballs en els que hi participen 12 persones en risc d'exclusió social pertanyents a entitats del tercer sector com són Urbacet, centre especial de treball, i la Fundació APIP-ACAM, empresa d'inserció.

La vall de Sant Jeroni de la Murtra, a Badalona, és un dels espais que rep major afluència de visitants al Parc de la Serralada de Marina, amb un total de 37.000 persones al llarg de l'any. Precisament, l'abandonament dels usos tradicionals rurals, especialment de les activitats ramaderes i agrícoles, ha comportat que la vegetació natural hagi tornat a ocupar aquests espais oberts, el valor dels quals s'ha vist reforçat per la seva escassetat en les zones de muntanya del parc.

Es tracta d'hàbitats d'interès per a la seva conservació atès que constitueixen zones de caça dels ocells rapinyaires i també de l'hàbitat per a diverses espècies vegetals a potenciar, com l'albellatge. La desaparició d'espais oberts està lligada a la desaparició dels ramats de pastura que antigament eren presents en aquesta vall, pel que s'estan reintroduint de nou.

Per recuperar els espais oberts en aquesta zona i potenciar els prats mediterranis, s'ha realitzat una estassada de la brolla per afavorir un bon estrat herbaci a la part baixa de la vall. A la part alta s'han fet millores en l'arbrat existent per tal de potenciar un bosc de baixa densitat arbòria tipus devesa.

Millora paisatgística i d'integració ambiental dels accessos al monestir

El projecte també contempla el condicionament de camins que convergeixen al monestir de Sant Jeroni de la Murtra des dels barris propers de Santa Coloma de Gramenet i Badalona, el que dóna lloc a una gran activitat d'usos amb una elevada presència de visitants. En aquest sentit, la intervenció realitzada sobre el medi natural ha anat acompanyada també d'una millora paisatgística i d'integració ambiental dels seus accessos, posant en valor una de les principals entrades al parc com és la de Santa Coloma de Gramenet.

El Consorci del Parc de la Serralada de Marina ha participat en el projecte amb l'execució de diverses millores complementàries, com són la retirada de més de 300 tones de residus, que s'havien anat acumulant al llarg dels anys, la rehabilitació d'instal·lacions obsoletes en els horts, la millora de desguassos en el camí principal i la restauració de part de l'itinerari d'accés a Sant Jeroni des de Santa Coloma de Gramenet.

El projecte també ha inclòs l'ordenació de tres zones d'aparcaments per a vehicles, així com l'eliminació d'elements d'obra obsolets i la recuperació de quatre hectàrees de conreus. També s'han efectuat sembres i plantacions d'espècies autòctones i s'han eliminat algunes espècies invasores.

Més informació:

Pla d'actuació per al manteniment d'hàbitats oberts a Marina.

Pla d'actuació per a la millora d'hàbitats forestals a Marina.

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Gestió del medi, Marina, Biodiversitat, hàbitats, Xarxa de Parcs Naturals, general,