Montesquiu L’anterior se la va emportar un temporal

S'inaugura la nova passarel·la de vianants sobre el riu Ter per accedir al Parc del Castell de Montesquiu

19/09/2024

El diputat d’Infraestructures i Territori de la Diputació de Barcelona, Sergi Vallès, i l’alcalde de Montesquiu, Carles Colomo, van inaugurar el dimecres 18 de setembre la nova passarel·la de vianants sobre el riu Ter, a Montesquiu, amb l’objectiu de restablir la comunicació del casc urbà del municipi amb el territori del marge esquerre, ocupat per horts i pel Parc del Castell de Montesquiu. L’actuació s’ha dut a terme després que l’octubre de 2018 l’antiga passarel·la va ser arrossegada per la crescuda del riu, ocasionant la pèrdua de gran part del tauler i la caiguda de la segona pila i el seu fonament.

El diputat Sergi Vallès va dir que “aquesta nova passarel·la de vianants s’ha construït perquè duri molts anys i gràcies a que la Diputació ha assumit el cent per cent del seu cost, 1.200.000 €.” La inauguració va comptar amb la presència de veïns i veïnes i amb la intervenció del gerent d’Infraestructures Viàries i Mobilitat de l’Àrea d’Infraestructures i Territori de la Diputació de Barcelona, Valentí Aceña.

De la seva banda, l’alcalde de Montesquiu, Carles Colomo, va explicar que “fa més d’un segle que hem de creuar el riu per aquest punt per anar a la fàbrica, primer, als horts i al Parc, després, i sempre hi ha hagut una passera. Però la força de la natura és imparable i les riuades se l’han emportat més d’una vegada”. En aquest sentit, va voler destacar “la determinació del poble per aixecar-se després de caure” i va dir que “la reconstrucció de la passera ha estat una prioritat i un projecte clau per al poble i per als qui ens visiten. És un projecte començat des de baix i gràcies a la Diputació, perquè l’Ajuntament no tenia capacitat econòmica per fer-lo.”

Els detalls de l’obra

Segons l’anàlisi de l’emplaçament més favorable, la nova passarel·la s’ha construït seguint el traçat de l’anterior, de manera que no s’han pressupostat ocupacions suplementàries ni s’ha incidit sobre els fluxos d’aigua que prové dels abocaments al riu de la central hidroelèctrica adjacent.

La construcció de la nova estructura metàl·lica s’ha fet sobre quatre piles, s’han construït nous accessos per assolir la nova rasant i s’ha dotat la nova estructura amb baranes i il·luminació amb leds. La nova passarel·la té una longitud de 69,5 m i un ample de 3,40 m, mentre que el gual provisional té 60 m de longitud i 10,80 m d’ample. Tal com ha indicat Valentí Aceña, “la passarel·la s’ha construït amb aquest disseny perquè sigui resistent a les empentes de l’aigua. Per això, per exemple, té aquesta forma i s’ha eliminat una pila respecte a la construcció que hi havia abans”.

L’obra, amb un pressupost de licitació de 1.122.149,84 €, ha estat construïda i finançada íntegrament per la Diputació de Barcelona. La durada del treballs ha estat de sis mesos i la direcció del projecte ha anat a càrrec de l’Oficina Tècnica de Planificació i Actuació en Infraestructures de la Gerència de Serveis d'Espais Naturals.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) números 9 “Indústria, innovació i infraestructures” i 11 “Ciutats i Comunitats sostenibles”. Els 17 ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Gabinet de Premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Montesquiu, Turisme sostenible, ODS,