Montnegre-Corredor Dues plantes erròniament anomenades 'males herbes'

El Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva realitza una xerrada i un taller sobre la sàlvia i l'hipèric al Centre de Serveis Municipal

20/07/2023

El Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva, que és també Punt d’Informació del Parc del Montnegre i el Corredor, porta el coneixement rural més enllà del recinte museístic. El Centre de Serveis Municipal, que atén persones amb diferents graus de discapacitat física i/o cognitiva, va sol·licitar al Museu la possibilitat de realitzar una activitat temàtica sobre la sàlvia i l’hipèric, que es va materialitzar una xerrada sobre aquestes dues plantes i un taller per elaborar oli de cop a partir de les flors de l’hipèric.

L’activitat del Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva posava en valor el patrimoni natural que ens envolta, amb el focus sobre dues plantes remeieres: la sàlvia, habitual en molts jardins particulars, i l’hipèric, que creix de forma espontània al Parc del Montnegre i el Corredor.

Les persones usuàries del Centre van gaudir i van participar molt activament durant el desenvolupament de l’activitat. Primerament, van aprendre a reconèixer l’aspecte d’aquestes plantes amb propietats medicinals, que van poder tocar i olorar en fresc. Es van explicar algunes curiositats i anècdotes tals com la llegenda del vinagre dels quatre lladres. Aquest remei tan antic, usat per evitar contagiar-se de malalties tan greus com la pesta, destaca per emprar la sàlvia com un dels seus ingredients. Tanmateix, no hi podia faltar explicar les propietats remeieres que, tant la sàlvia com l’hipèric, tenen.

Per acabar, es va realitzar un taller en el que les usuàries van elaborar oli de cop, fet a partir de flors d’hipèric macerades en oli d’ametlles dolces que, passades unes setmanes, podran utilitzar en cas de contusions, cremades o blaus.

Cal no oblidar el valor d’aquestes plantes, tristament i erròniament, anomenades "males herbes", ja que durant segles han guarit de moltes afeccions i malalties i d’elles se n’han obtingut els principis actius que, actualment, encara constitueixen l’essència de molts dels medicament que es prenen.

Font de la informació: Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva

Categoria: Educació ambiental, Montnegre-Corredor, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,