Montnegre-Corredor A petició del centre, el personal del Museu s’hi ha traslladat

Mostra xerrada sobre plantes fresques silvestres al Centre de Serveis de Fogars

25/06/2024

El Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva, que és també Punt d’Informació del Parc del Montnegre i el Corredor, ha preparat una mostra i una xerrada sobre plantes fresques silvestres dirigides a les usuàries del Centre de Serveis del mateix municipi. Per dur-ho a terme, el personal del Museu s’ha traslladat fins al Centre, on conviuen persones amb afeccions cognitives i, sovint, també amb limitacions físiques.

La mostra sobre plantes s’ha plantejat de manera molt accessible i fàcilment manipulable, amb l’objectiu que les usuàries del Centre de Serveis s’hi hagin pogut apropar autònomament, cadascuna moguda per la pròpia curiositat. D’aquesta manera, s’han exposat herbes fresques de la zona, comestibles i remeieres, les quals s’han acompanyat amb cartel·les amb el seu nom.

Així mateix, el personal del Museu de la Pagesia ha ofert una xerrada per explicar que aquestes plantes, sobretot les comestibles, són desconegudes per molta gent i han quedat en desús com a conseqüència de la seva associació amb la misèria que es va patir durant la Guerra Civil. Com a exemples d’aquest fet, la malva, la borratja i el saüc s’han presentat més detingudament i se n’han explicat algunes curiositats i receptes.

Les plantes silvestres i els seus usos culinari i guaridor han captivat les assistents, les quals s’han retrobat amb els seus records d’infància, sovint oblidats pel desús generalitzat que han patit la majoria de plantes ruderals.

Aquestes activitats culturals es presenten com a eina de transformació social. Serveixen com a catalitzador de records i afavoreixen la conversa espontània, tan necessària en col·lectius fràgils com les usuàries del Centre de Serveis, majoritàriament gent gran. Compartir vivències pròpies i que siguin posades en valor les ajuda a millorar la seva autoestima, a allunyar sensacions de soledat i a afavorir el seu sentiment de pertinença a la comunitat.

Font de la informació: Museu de la Pagesia de Fogars de la Selva

Categoria: Montnegre-Corredor, Expos. temporals, Conferències, Flora i vegetació,