Montseny La publicació es va presentar a Taradell

El número 38 de les Monografies del Montseny aplega divuit articles sobre temàtiques diverses relacionades amb el massís

11/07/2023

S’ha publicat el número 38 de les Monografies del Montseny, que aplega un total de divuit articles sobre aspectes del massís relacionats amb la conservació de la biodiversitat, història, literatura, entre d’altres, a més del XL Premi Montseny Certamen Poètic. El volum es va presentar el 7 de juliol a la Biblioteca de Taradell i l’acte va comptar amb la presència de diversos alcaldes del Montseny i del director del Parc Natural, Xavier Navalon. Amb una periodicitat anual, Monografies del Montseny està editada per l’associació amb seu a Viladrau Amics del Montseny i Oscar Farrerons n’és el director.

Una vegada més, el darrer número de les Monografies del Montseny destaca per la riquesa i diversitat de temàtiques que protagonitzen els divuit articles que aplega. Així, centrats en aspectes naturalístics i de conservació de la biodiversitat, en el número 38 es poden llegir articles com “Les conques del Montseny com a sentinelles de canvis ambientals”, d'Anna Àvila i Ferran Rodà; “Evolució de la riera Major després de l'enderroc de la resclosa del Molí de Bojons”, a càrrec de Carles Ferrer Boix, Juan P. Martín Vide, Antonio Sáez Elvira i Arnau Prats Puntí, o “Roures de fulla grossa singulars als boscos de Sobrevia (Seva)”, de Josep M. Parareda, Josep Masnou i Dolors Rodríguez. Un altre article, signat per Salvador Riera i Ibern, analitza “El cant del tudó com a indicador del canvi climàtic”.

Altres articles són “Entre el Montseny i el Bertí: Què ens hi passà per aquí?”, de Joan Miró Farrerons; “Una vida entre ovelles i muntanyes”, de Núria Molas Busquets i Moisès Tarrés Alcalde; “Blanca Nadal Collell (1915-2013). La primera dona flabiolaire en una cobla“, de Jaume Nonell Juncosa, i “El poblament del Montseny a l'alta edat mitjana i els seus condicionants”, de Joan Portals Martí. Oscar Farrerons Vidal signa un text sobre “El sender de Taradell”.

Amb un protagonisme destacat de Viladrau, hi ha “Àngel Aguilar Ribé, una memòria de l'antic Viladrau”, d'Oscar Farrerons Vidal, i “El Dr. Valentí Carulla Margenat, trajectòria professional i relació amb Viladrau”, de Ferran Tolosa Cabaní.

Així mateix i en sintonia amb l’immens valor artístic i literari del Montseny, la publicació recull els articles següents: “Jacint Verdaguer i el Montseny: el retorn al paradís perdut”, de Laia Masnou Campañà; “Una 'ametista' de la muntanya d'ametistes”, de Jaume Pujadas Codony i Cristina Fernández Recasens. També podrem llegir “Com he escrit 'Les hores noves' i com l'han llegit els meus amics”, de l’escriptor i periodista Julià Guillamon; “Desvelant l'enigma de l'anell dels Bofill de Viladrau”, de Mercè Bofill i Surís i April Irene Bofill Shanly; i “Poesia, pau i silenci”, de Maria Gomis i Bofill.

El volum es completa amb els articles “1.100 anys de l'acta de consagració de Sant Quirze d'Arbúcies”, article de Joan Illa Colomer i Gemma Font Valentí i “Jaume Fornés, pintor de Mataró, autor del retaule renaixentista del Roser de Sant Pere de Vilamajor”, de Josep M. Abril López.

Presentació a Taradell

La Biblioteca Antoni Pladevall i Font de Taradell va acollir el divendres 7 de juliol la presentació del volum 38 de Monografies del Montseny, que va comptar amb la presència de diversos alcaldes del Montseny, entre els quals Mercè Cabanas, alcaldessa de Taradell, i també del director del Parc Natural del Montseny, Xavier Navalon. Oscar Farrerons, director de les Monografies del Montseny, va conduir l’acte i Xavier Cateura, autor del pròleg, va presentar. A més, els assistents van poder gaudir de l’exposició de l’Arxiu Fotogràfic de Taradell sobre el sender de Taradell.

Amb trenta-vuit anys d’història, Monografies del Montseny ha esdevingut un testimoni viu i a la vegada el major recull bibliogràfic d’articles i estudis sobre el Montseny. Actualment, s’ha superat la xifra de 650 articles i la de més de 300 autors.

Font de la informació: Monografies del Montseny i Ràdio Taradell

Categoria: Divulgació, Publicacions, Montseny, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Llibres, revistes i CD, Educació ambiental,