Montseny S'estructuren en tres capítols amb un eix geogràfic

El volum 'El Montseny desaparegut' recull fotografies antigues, algunes inèdites, de la vida al massís

29/04/2022

L'Editorial Efadós ha publicat recentment el volum 'El Montseny desaparegut', a càrrec d'Andreu Pujol i Mas, que aplega un extens recull de fotografies antigues que van des de finals del segle XIX fins a la primera meitat del segle XX. Les prop de 350 imatges, algunes inèdites, mostren tant les tradicions, feines, oficis i el dia a dia de la gent arrelada al massís com del paisatge i la descoberta que d’aquest territori en van fer excursionistes i estiuejants burgesos.

Les prop de quatre-centes pàgines de El Montseny desaparegut (Efadós, 2022) estan estructurades en tres capítols, d'acord amb criteris geogràfics ja que cada un es dedica a un dels tres vessants del Montseny, "les tres cares del Montseny", en paraules de l'autor. Així, un capítol mostra el Baix Montseny; un altre, la vall del Congost; i, finalment, la vessant de muntanya que està en contacte amb Osona i les Guilleries. Cada capítol s'encapçala per un text i les imatges es posen en context amb petites descripcions.

L'origen de les imatges prové de l'arxiu de l'Editorial Efadós i del Centre Excursionista de Catalunya. També s'han incorporat imatges d'antigues postals, un fet que mostra tant l'auge en aquella època de la fotografia com del vessant turístic de l'indret.

En El Montseny desaparegut es poden veure imatges singulars com la corresponent a la primera competició d'esports d'hivern a Catalunya (1909), persones esquiant i amb trineus, també de conreus actualment convertits en grans extensions de bosc, antics oficis ara desapareguts i esdeveniments de cultura popular com el Ball de Gitanes.

Tal com s’explica en la web de l’Editorial Efadós, "el Montseny és un dels paisatges muntanyosos més emblemàtics i simbòlics del país. En aquest recull d’imatges antigues s’hi veu un territori amb una gent encara ben arrelada a la terra, al bosc i a les tradicions. Al mateix temps, es tracta d'un massís que, per la seva proximitat a la ciutat, va ser descobert d’una manera primerenca per excursionistes i burgesos estiuejants, aquí també fotografiats. Aquests marcats contrastos eren especialment vius en el període que tenim retratat en el present volum, entre finals del segle XIX i la primera meitat del segle XX, etapa sacsejada per profundíssimes transformacions socials".

L’edició ha anat a càrrec d’Andreu Pujol i Mas (Breda, 1986), autor també del volum 101 anècdotes del Montseny, editat per Efadós dins la col·lecció “KM0 - Producte Local”, que recull un centenar de textos sobre fets històrics, llegendes, oficis, personatges i altres curiositat del massís. També dins la col·lecció "Catalunya desapareguda", Pujol és un dels responsables del volum Breda desapareguda, juntament amb Xavier Castanyer, Jordi Goñi, Francesc Mas i Yago Pons.

Font de la informació: Editorial Efadós

Categoria: Montseny, Llibres, revistes i CD,