Montseny Les properes cites seran a Viladrau i Campins el 23 d'octubre

En marxa les primeres sessions del 6è Concurs de Receptes de la Biosfera

11/10/2022

Després de dos anys, la cuina tradicional torna a sortir de casa per donar-se a conèixer i promoure el consum sostenible i el patrimoni culinari del Montseny. Després de les sessions de Tagamanent i Seva, les properes cites del 6è Concurs de Receptes de la Biosfera seran a Viladrau el 23 d'octubre, Fogars de Montclús el 31 d'octubre i Arbúcies el 5 de novembre. Per poder-hi participar només cal residir dins del territori de la Reserva de la Biosfera del Montseny. A més de les trobades presencials als municipis, enguany també es manté la modalitat vídeo i es poden enviar enregistraments fins al 30 de novembre.

La pandèmia va obligar a suspendre el concurs l’any 2020 i el 2021 es va optar per mantenir-lo viu a través de receptes presentades en vídeo. Ara, finalment, s’ha pogut tornar a fer presencialment, tot i que es manté la possibilitat de presentar receptes enregistrades, un format que vol facilitar la participació de la gent més jove i la transmissió del coneixement culinari.

L'11 de setembre, Tagamanent, que participa per segon any en la iniciativa, va estrenar la temporada al Bellver, on les persones participants van poder cuinar directament els seus plats, en una fórmula innovadora i atractiva. El plat guanyador va ser la truita de patates amb ceba de Cristina Juyol.

El 9 d’octubre, en el marc de la Festa del Bolet, va ser el torn de Seva, un municipi que no ha faltat cap any a la cita i sempre amb una notable participació. Com a primers plats competien una crema amb bolets, unes patates estofades amb vedella i uns ceps amb porros i botifarra negra. Aquest darrer plat el presentava la Carme Vilarrasa, que agafa el testimoni de la seva mare, la Rosa Rovira, que va participar a la primera edició del Concurs. L’original combinació, feta amb productes íntegrament casolans (la botifarra era de la matança pròpia), es va imposar com a millor primer. Tot seguit, unes galtes de vedella amb trompetes de la mort s’enfrontaven a unes galtes de porc rostides. Els dos plats eren excel·lents, però el jurat es va decantar per les segones, un plat de Lluïsa Santanach que el va aprendre de la seva mare i que, amb la seva germana Rosa, són unes incondicionals del Concurs.

El jurat el formaven la Rosanna Franquesa, infermera, i l’Enric Nàjar, cuiner, que per acabar van haver de triar entre un codonyat amb formatge de cabra i unes peres de festa major, que es van imposar. Aquestes peres, de la varietat Sant Jaume, es couen amb una mica d’oli i un sucre que es va caramel·litzant, i són un plat obligat per festa major a la família de la Montse Pineda, que les va preparar.

Tots els plats són una mostra d’una cuina ancestral, que reflecteix els productes del Montseny i que es manté viva perquè és exquisida, saludable i sostenible, i constitueix a més un vincle entre la població, com van demostrar les prop de quaranta persones assistents a Seva.

Properes cites als municipis de la Reserva de la Biosfera

Les properes sessions del 6è Concurs de Receptes de la Biosfera seran el 23 d'octubre a Viladrau (en el marc de la Fira de la Castanya); Fogars de Montclús (la Costa) el 31 d’octubre (Festa de la Castanyada); Arbúcies el 5 de novembre (Fira de la Tardor); Campins, el 6 de novembre; Figaró-Montmany, el 12 de novembre (Tastet Intercultural); Riells i Viabrea el 13 de novembre (Festa de Sant Martí), i Cànoves i Samalús el 26 de novembre (Festa Major d’Hivern de Samalús).

El dia del Concurs cal portar el plat o beguda i també la seva recepta descrita en aquesta fitxa. Per participar-hi només cal que sigueu residents en algun dels municipis que formen part de la Reserva de la Biosfera del Montseny.

Modalitat vídeo

A més de la trobades presencials, enguany també es manté l’opció de presentar un vídeo amb l’elaboració d’una recepta. L’enregistrament ha de tenir una durada de màxim 5 minuts en què apareguin els ingredients, l’elaboració, la persona que cuina i el plat acabat. En la modalitat vídeo, la data límit per enviar propostes és el 30 de novembre i la proposta s'ha enviar mitjançant aquest formulari.

Tota la informació sobre l’edició 2022 del Concurs es pot consultar en aquest enllaç.

Font de la informació: IPACIM - Lluís Garcia Petit

Categoria: Educació ambiental, Montseny, Educació ambiental, ODS, Vídeos, Educació ambiental,