Collserola | Montseny | Xarxa de Parcs Naturals Es va fer el desembre del 2019

L'estudi d'opinió sobre la percepció i hàbits ambientals a Catalunya mostra una elevada relació de la població amb la natura i els parcs naturals

26/06/2020

El Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya ha publicat recentment els resultats de l’enquesta d'opinió sobre la percepció i hàbits ambientals 2019, en què la conservació de la natura i la biodiversitat pren especial rellevància. Entre d'altres, els resultats mostren una elevada relació de la ciutadania amb la natura i els parcs naturals. El Parc Natural del Montseny i el Parc Natural de la Serra de Collserola, ambdós de la Xarxa de Parcs Naturals, són entre els més coneguts.

Des del mes de maig del 2008, la Generalitat duu a terme unes consultes ciutadanes relatives al medi ambient en temes com la qualitat de l'aire, l'aigua, l'energia, els residus, el medi natural i altres.

L'objectiu d'aquestes consultes és conèixer la percepció general de la ciutadania sobre l'estat ambiental de Catalunya i els hàbits de la població catalana en relació amb el medi ambient. Aquestes consultes segueixen la metodologia òmnibus i es fan dos cops l'any mitjançant enquestes telefòniques a persones més grans de setze anys residents a Catalunya. La darrera va ser al desembre.

Parcs Naturals i relació amb el medi ambient

Les conclusions sobre els parcs naturals mostren una elevada relació de la població amb la natura. Els tipus de relació més freqüents són l’interès, les sortides a la natura (per realitzar excursions i, en menor mesura, esports) i la visualització de documentals.

Destaquen el percentatge de consultats que diuen que viuen en ambient rural (31 %) o treballen en un ambient natural (18 %). Entre aquells que viuen en municipis de fins a 5.000 habitants, una mica més d’un 90 % afirmen que viuen en medi rural, però destaca que entre aquells que viuen en municipis d’entre 10.001 i 50.000 habitants aquesta dada és del 34 % o que en municipis de més de 50 mil habitants és del 9 %.

Només un 2 % dels consultats afirma no tenir cap relació amb la natura i destaquen les persones residents a Barcelona i en municipis de més de 50.000 habitants. Per a un 88 % dels consultats, la natura és important per al seu dia a dia. Un 82 % dels consultats coneixen algun parc natural de Catalunya. Aquesta xifra augmenta en 4 punts respecte l'any 2018.

Els parcs naturals protegits que més es coneixen continuen sent el Parc Natural del Montseny, el Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici, el Parc Natural del Delta de l’Ebre, el Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, el Parc Natural de la Serra de Collserola i el Parc Natural de la Muntanya de Montserrat. En un 13 % dels casos existeix confusió entre parcs naturals i espais naturals protegits.

Font de la informació: Departament de Medi Ambient de la Generalitat de Catalunya

Categoria: ODS, Collserola, Montseny, Xarxa de Parcs Naturals, Notícies d'arreu, Biodiversitat, general,