Montseny Les activitats formen part del programa Parcs i biblioteques... naturalment!

La llegenda de les dones d’aigua del Parc Natural del Montseny, protagonistes de Parcs i biblioteques... naturalment!

12/06/2024

Les biblioteques i els centres de documentació del programa Parcs i biblioteques... naturalment! del Parc Natural del Montseny han dut a terme una programació d’activitats conjunta per explicar la llegenda de les dones d’aigua i altres històries del Parc vinculades amb l’aigua. Aquestes activitats es van programar amb motiu de la commemoració del Dia Europeu dels Parcs (24 de maig) i van aconseguir una participació de 200 persones.

Els rius, els gorgs, els salts d’aigua i les fonts d’aquest territori han estat protagonistes de moltes històries que s’han anat transmetent al llarg dels anys i, en alguns casos, ja s’han convertit en llegendes populars. L’aigua, tan necessària per a la vida, va ser el fil conductor de les sessions programades per biblioteques i centres de documentació en què la tradició, la natura i el futur van ser els protagonistes.

Les activitats es van basar en la narració de la llegenda de les dones d’aigua a càrrec de la narradora Gisela Llimona i, en la majoria de casos, es van combinar amb un itinerari en un indret de cada municipi. D’aquesta manera, per exemple, a la Biblioteca Escoles Velles d’Aiguafreda es va organitzar un itinerari per la riera de Martinet, i a la Biblioteca Ferran Soldevila de Santa Maria de Palautordera es va fer un itinerari fins al parc de l’Arboretum i el parc del Reguissol. En el cas del Bibliobús Montnegre, es va programar una activitat amb alumnes de 3r a 5è de Primària de l’escola L’Estelada de Cànoves, que van fer ruta fins a la font del Monjo tot passant per la Carbonera i, en el cas de la Biblioteca Joana Raspall i Juanola de Sant Antoni de Vilamajor, l’activitat es va fer al parc de la Font de Sant Lleïr. Pel que fa a la Garriga, la narració de la llegenda es va dur a terme a la Biblioteca Núria Albó del municipi.

Al Centre de Documentació del Montseny – Secció Humanitats, a Arbúcies, els usuaris van fer un petit recorregut pel tram mig de la riera d’aquest municipi, tot passant pel gorg Nou i seguint pel passeig de la Riera fins arribar al prat Rodó. En el cas de Granollers, durant l’activitat organitzada pel Centre de Documentació del Montseny – Secció Ciències Naturals del Museu de Ciències Naturals, els participants, després d’escoltar la llegenda, van passar per l’aula del Museu i van tenir l’ocasió d'observar, a través del microscopi, preparacions amb microorganismes que viuen a les aigües de gorgs, basses i rierols.

El programa Parcs i biblioteques... naturalment! és un projecte que pretén acostar el territori i el patrimoni natural i cultural a través de documentals, xerrades, tallers i visites guiades organitzades per les biblioteques públiques dels municipis establerts en cada zona d’influència dels parcs naturals.

Categoria: Montseny, Dia Europeu dels Parcs, Recitals, Itineraris guiats,