Montseny | Diputació de Barcelona | Xarxa de Parcs Naturals Del juny del 2016 al desembre del 2020, el projecte s'ha implementat en tres territoris catalans, en ells, la Reserva de la Biosfera del Montseny

Resultats i replicabilitat del procés d'adaptació al canvi climàtic del projecte Life Clinomics

$urlFileEntry

La Reserva de la Biosfera del Montseny, un dels
territoris del Life Clinomics. Autor: Xavi Comas

22/01/2021

El desenvolupament del projecte europeu Life Clinomics s'ha centrat a promoure la resiliència del sector primari i el sector turístic en tres territoris de Catalunya: la Reserva de la Biosfera del Montseny, l'Alt Penedès i la Reserva de la Biosfera Terres de l'Ebre. El projecte ha generat alhora una metodologia replicable a d'altres indrets de la Mediterrània.

El projecte Life Clinomics, que s'ha implementat en la Reserva de la Biosfera del Montseny, l'Alt Penedès i la Reserva de la Biosfera Terres de l'Ebre entre el juny del 2016 i el desembre del 2020, ha tingut els resultats principals següents:

La creació de tres Meses territorials d’adaptació al canvi climàtic (MeTACC) amb la implicació d'aproximadament dues-centes persones representants dels diferents sectors econòmics del projecte. S’han celebrat unes deu reunions a cada territori i tres trobades conjuntes.

La creació d’una estratègia comuna dels tres territoris per a l'adaptació al canvi climàtic.

El desenvolupament de tres plans d’acció per l’adaptació (un a cada territori) amb unes cent accions per adaptar el sector primari i el sector turístic al canvi climàtic.

L’execució de sis accions pilot (dues a cada territori) amb un pressupost total aproximat de 150.000 euros.

La celebració de vint-i-dos cursos dirigits als sectors econòmics i als territoris del projecte, amb uns quatre-cents participants.

L'elaboració d’un Pacte per a l'adaptació amb quaranta-vuit entitats signatàries.

El procés iniciat als tres territoris (la Reserva de la Biosfera del Montseny, l’Alt Penedès i la Reserva de la Biosfera Terres de l'Ebre) seguirà actiu amb la continuïtat de la governança iniciada amb les MeTACC i amb la progressiva implementació de les accions consensuades als plans d’acció de cada territori.

Una estratègia de replicabilitat per estendre-la a altres territoris

Paral·lelament, s’ha treballat amb una estratègia de replicabilitat del projecte, mitjançant la difusió de les accions i del Pacte per a l'adaptació. La Guia per a la resiliència local, elaborada en la darrera etapa del projecte, recull l’experiència dels territoris del Life Clinomics i ofereix informació pràctica per altres territoris que vulguin engegar processos similars d’adaptació al canvi climàtic.

Podeu trobar més informació sobre accions que s’impulsen des de la Diputació de Barcelona per a l'adaptació al canvi climàtic. Aquelles persones que vulguin rebre la Guia per a la resiliència local o qualsevol altra informació relativa al projecte poden escriure a life.clinomics@diba.cat.

Font de la informació: Life Clinomics

Categoria: Paisatge, Geologia, Hidrologia, Meteorologia, Atmosfera, flora, fauna, hàbitats, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Publicacions, Montseny, Diputació de Barcelona, Xarxa de Parcs Naturals, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS, Notícies d'arreu,