Diputació de Barcelona | Altres | Parc Agrari El diumenge 3 d'octubre, entre les 10 i les 13 h

L'Espai Agrari de la Baixa Tordera i el Parc Agrari del Baix Llobregat acullen la 1a Marató d'espigolades per l'aprofitament alimentari

01/10/2021

El diumenge 3 d'octubre, entre les 10 i les 13 h, tindrà lloc la primera marató #JoEspigolo al Parc Agrari de la Baixa Tordera i al Parc Agrari del Baix Llobregat, una activitat impulsada per la Fundació Espigoladors amb l’objectiu de donar visibilitat la importància de reduir les pèrdues i el malbaratament alimentari. Es tracta d'una activitat gratuïta i oberta a totes les edats en el qual no es requerirà experiència ni formació relacionada amb temes agrícoles, però sí inscripció prèvia.

L'acció consistirà en espigolades simultànies en tres zones agràries de la costa catalana com són l'Espai Agrari de la Baixa Tordera, el Parc Agrari del Baix Llobregat i el Camp de Tarragona. Dos d’aquests tres espais han nascut de la mà de la Diputació de Barcelona.

La 1a Marató d’Espigolades culminarà la setmana en què s’ha celebrat el Dia Internacional de Conscienciació sobre la Pèrdua i el Malbaratament Alimentari i preveu comptar amb la participació d’una cinquantena de voluntaris. Ells seran els encarregats de recollir, directament del camp i amb el permís de la pagesia, aquelles fruites i verdures que han estat descartades del circuit comercial, ja sigui per excedents de producció, descens de vendes o qüestions estètiques. Un cop collits, els aliments es canalitzaran cap a entitats socials amb la finalitat de facilitar l'accés a una alimentació saludable a persones en situació de vulnerabilitat i en risc d'exclusió social.

Amb aquesta acció, l’Espai Agrari de la Baixa Tordera i el Parc Agrari del Baix Llobregat se sumen a la difusió d'una problemàtica mundial: el malbaratament de 1.300 milions de tones d'aliments que s'acaben desaprofitant anualment en el camí del camp a la taula. Però també de casa nostra: a Catalunya, cada any, es llencen a les escombraries 35 kg de menjar per persona, segons dades publicades per l’Agència de Residus de Catalunya. Aquesta xifra equival a 193.851 tones d’aliments perduts anualment a les comarques de Barcelona o, el que és el mateix, 361.596 tones d’emissions de CO² que van a parar anualment a la atmosfera.

L'espigolada simultània de diumenge també vol ser una eina per apropar la població urbana al camp, visibilitzar la tasca de la pagesia i sensibilitzar sobre el valor dels aliments, i aprofita el fet que Barcelona és Capital Mundial de l'Alimentació Sostenible i també és l'Any Internacional de les Fruites i les Verdures.

Un espai agrari singular

L'Espai Agrari de la Baixa Tordera (EABT) és una de les zones agràries més fèrtils i singulars de Catalunya. Tal com el seu nom indica, l'EABT se situa a la vall baixa de la Tordera i comprèn una superfície de 140 km² a cavall entre el nord del Maresme i el sud de la Selva. És un territori d'alt valor productiu, cultural, ecològic i paisatgístic que vol fer valdre la seva capacitat d'abastir amb aliments de proximitat les generacions presents i futures. Els cinc municipis que l'impulsen són Tordera, Santa Susanna, Palafolls, Malgrat de Mar i Blanes, juntament amb la Diputació de Barcelona.

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Paisatge, Cobertes del sòl, flora, hàbitats, Gestió del medi, Divulgació, Diputació de Barcelona, Altres, Parc Agrari, Biodiversitat, ODS,