Sant Llorenç-Obac Es defineixen els primers projectes en els àmbits de la geoconservació, la interpretació i el geoturisme

Acord entre la Diputació de Barcelona i el Geoparc Catalunya Central per fer accions conjuntes en el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

$urlFileEntry

Els Emprius. Autor: Joan Pareja

19/02/2021

La Diputació de Barcelona ha signat aquest gener un conveni de col·laboració amb el Patronat del Parc Geològic i Miner de la Catalunya Central per realitzar actuacions conjuntes d’interès en l’àmbit de l’educació ambiental, la conservació del medi, la investigació i el desenvolupament econòmic dels nuclis i població que tinguin lloc en el marc d’actuació i àmbit territorial del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i del Geoparc Catalunya Central.

Aquestes accions poden ser sobre la interpretació del patrimoni, l’encàrrec d’estudis, la col·laboració en activitats de promoció, etc., de forma directa o a través d’institucions i empreses, i la col·laboració en activitats socioeconòmiques de l’entorn que siguin respectuoses amb el medi i compleixin amb els Objectius de desenvolupament sostenible (ODS).

Aquest febrer s’han establert ja les primeres línies de treball. En l’àmbit de la geoconservació, es treballa en la protecció de les codines, com ara el Montcau, com a hàbitat singular, en la intervenció en el complex travertínic de Mura i en les coves de Mura i les Muntanyes Russes de Sant Vicenç de Castellet.

Pel que fa a l’àmbit de la interpretació, els projectes conjunts giren a l'entorn dels llocs d’interès geològic dels cingles de l’Estoviada-Rocagiberta (Talamanca), els gresos de la riera de Sant Esteve (Talamanca), la riera de Santa Magdalena (Pont de Vilomara) i l’itinerari del camí Ral de Berga al seu pas per Talamanca.

En l’àmbit del geoturisme, es proposa participar en la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), l’actualització dels continguts de geologia de la web del Parc Natural i la presència a les respectives pàgines web i xarxes socials. Així mateix, una altra acció que estudien és restaurar la teuleria de Trullars.

Objectius comuns

El Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central el formen vint-i-nou municipis del Bages, cinc municipis del Moianès (Moià, Calders, l’Estany, Monistrol de Calders i Santa Maria d’Oló), més el municipi de Collbató, al Baix Llobregat. A grans trets, la superfície del Geoparc és d’uns 1.250 km2 i és habitada per uns 190.000 habitants.

La Diputació de Barcelona comparteix amb el Geoparc l’objectiu de fomentar el desenvolupament econòmic sostenible del territori, vetllar per la conservació del patrimoni natural per a les generacions futures (geoconservació), fomentar l’ús públic i l’educació ambiental del patrimoni cultural i natural, apostar per la millora de la qualitat turística en l’àmbit territorial del Parc, lligada als seus recursos, tot plegat per gaudir, conèixer i preservar el medi natural.

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i Obac està acreditat amb la CETS i desenvolupa accions amb l’objectiu, entre altres, de donar suport i fomentar les activitats relacionades amb la promoció i el desenvolupament de l’àmbit dels municipis que formen part del Parc de forma respectuosa per a la conservació del medi a través de la recerca científica i l’aplicació dels resultats per millorar la gestió del recursos naturals.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Educació ambiental, Geologia, Gestió del medi, Sant Llorenç-Obac, Biodiversitat, ODS,