caes

Sant Llorenç-Obac Es proposa actualitzar el manual i actualitzar-ne procediments

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac renova la certificació Q de Qualitat Turística en l'auditoria anual

29/10/2025

Les principals recomanacions sorgides de l’auditoria de la Q de Qualitat Turística del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, celebrada els dies 20 i 21 d’octubre, són la necessitat d’actualització del manual de la Q i d’alguns dels procediments associats, així com la necessitat d’una millor planificació de les tasques periòdiques i la digitalització de les eines de recollida d’informació. Aquest any ha estat una auditoria de renovació, fet que ha comportat una anàlisi més en detall de la documentació i els processos de gestió i control. 

Els tècnics del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac responsables de la gestió de la Q de Qualitat Turística van revisar amb l’auditora els continguts d’aquest sistema de qualitat en espais naturals protegits. Durant la sessió, van sorgir noves recomanacions i propostes per avançar i millorar, entre d'altres, actualització d’alguns procediments, millora de la planificació de les tasques i digitalització de les eines de recollida d’informació.

Un certificat sobre els serveis d’ús públic

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac està acreditat amb la certificació Q de Qualitat Turística des del 2007, una eina de gestió que permet assegurar la qualitat en els serveis d’ús públic, considerant sempre la seva compatibilitat amb la protecció del patrimoni natural i cultural i la millora continuada. 

Anualment, es revisa el grau de compliment del sistema mitjançant una auditoria externa en què s’analitzen els documents, procediments i requisits que s’han d’assolir, així com l’evolució que permeti la millora continuada en la gestió administrativa vinculada a l’ús públic i també en l’atenció als visitants. 

El manual de la Q de Qualitat turística és el document marc que estableix els procediments i eines de treball que han de permetre al parc complir amb els objectius plantejats amb una bona traçabilitat de la informació i utilitzant les eines més àgils per poder millorar any rere any.

Una de les dificultats detectades pels gestors del Parc és la de digitalitzar i analitzar aquelles informacions que actualment es recullen en format paper. Per aquest motiu, el Parc es proposa desenvolupar eines que permetin la recollida d’informació en digital, com per exemple formularis en línia. Caldrà, però, salvar l’inconvenient de la manca de cobertura mòbil en alguns dels punts de l’àmbit del Parc.

D'altra banda, per garantir la traçabilitat de la informació i la resolució d’incidències i compliment de tasques, el Parc es proposa posar a disposició dels treballadors una planificació detallada amb assignació de les tasques concretes. 

L’auditoria també ha fet èmfasi en el control de les sessions de formació dels treballadors, com a garantia de millora en l’atenció als usuaris del Parc, i, finalment, en la necessitat de fer més visible el tipus d’accessibilitat dels equipaments, tant a la pàgina web com a les diverses publicacions del Parc.

En el marc de l’auditoria es van visitar els equipaments de l’àrea d’esplai de les Arenes, l’itinerari de les Arenes i l’equipament cultural de la Pahissa, al Marquet de les Roques.

L’òrgan impulsor i de gestió del sistema de qualitat en espais naturals protegits, l’anomenada Q de Qualitat Turística, és l’Instituto para la Calidad Turística Española (ICTE). Fruit de la col·laboració entre la Secretaria General de Turisme del Ministeri d’Economia, l’ICTE, la Federació Europea de Parcs Naturals i Nacionals (EUROPARC) i alguns espais naturals protegits com ara el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, va néixer la norma UNE-ISO 18065:20216, que estableix els requisits que defineixen el l’atenció al visitant en un espai natural protegit, la gestió de qualitat dels serveis d’ús públic. 

compartir

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Sant Llorenç-Obac, Turisme sostenible, ODS,

Cercador de notícies




butlletí gaudim

Subscriu-te als nostres butlletins

Rep els nostres butlletins de Parcs, subscriu-te a l'agenda i a l'Informatiu

butlletí gaudim

Suggeriments, opinió i xarxes socials

Envia'ns els teus suggeriments, opina i visita les nostres xarxes socials