Sant Llorenç-Obac Va desaparèixer l’únic ou quan havia de néixer el pollet

Fracassa la nidificació de la parella monitoritzada de falcó pelegrí del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

19/05/2023

La nidificació de la parella de falcó pelegrí (Falco peregrinus) ​​​​​​​del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac que es monitoritza amb una càmera web enguany no ha reeixit. Quan el pollet havia de néixer, que potser ho va fer, l’ou va desaparèixer i el niu va quedar buit. Enguany, ja no s’augurava una bona temporada després de les intromissions, almenys en dues ocasions, d’una parella de corbs i d’un mascle de falcó que volia quedar-se amb la parella.

Els problemes tècnics amb la càmera, que no funcionava de manera continuada i no es podia revisar in situ per no afectar l’espècie, han impedit veure què va passar exactament. El dia que no es va poder fer la connexió, l’ou, o el pollet que podria haver nascut ja, va desaparèixer.

Malgrat aquest fracàs, quatre parelles de falcons pelegrins de la dotzena que es coneixen al Parc Natural sí que han aconseguit tenir tres polls cadascuna. I d'aquests dotze, se n'han pogut anellar onze.

El procés de nidificació va començar amb les intrusions dels corbs i d’un altre mascle de falcó pelegrí, però, tot i això, la parella va poder pondre un ou. El mascle va anar aportant preses, defensant el niu i fent el relleu de la posta.

Aquesta femella és una autèntica supervivent. Segon Eduard Durany, el novembre del 2012, quan encara tenia plomatge juvenil, va quedar atrapada en una sala tècnica a dalt de la Torre Catalunya, a Sants. Es va alliberar pocs dies després al Port de Barcelona. A l'agost del 2014, s'observa a l'Heron City de Sant Andreu i, la tardor del 2015, a la cimentera de Sant Feliu de Llobregat. Finalment, acaba criant al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac, on continua.

Ara, Miranatura, que fa el seguiment, substituirà la càmera per deixar-la a punt per al procés de nidificació de l’any vinent. En aquest territori s’ha instal·lat també una càmera de fototrampeig en un punt d’aigua, on s’espera tant veure els falcons i conèixer més el seu ecosistema com també altres espècies del territori.

Categoria: vertebrats, Recerca i seguiment, Sant Llorenç-Obac, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Vídeos,