Garraf | Sant Llorenç-Obac | Xarxa de Parcs Naturals L'equip pedagògic del centre i el de CIMA han treballat materials i activitats perquè siguin inclusius

L'escola d'educació especial Crespinell de Terrassa estrena festa escolar de Viu el parc adaptada

$urlFileEntry

Els alumnes de cinquè de l'escola Crespinell amb el bandoler Capablanca. Autor: XPN

11/06/2021

Els infants de l’escola d’educació especial Crespinell, de Terrassa, van omplir de rialles i jocs els entorns de la Casa Nova de l’Obac, al Parc Natural de Sant Llorenç de Munt i l’Obac el dijous 10 de juny. Va ser la primera festa escolar del programa Viu el parc a l’escola adaptada per a centres d’educació especial, la primera de moltes altres festes de les que podran gaudir d’ara en endavant nens i nenes amb diversitat funcional. L’adaptació ha estat possible gràcies al treball coordinat del professorat de l’escola i de CIMA Serveis Educatius, gestora del programa.

El Viu el parc a l’escola és un programa d’educació ambiental que vol donar a conèixer als infants l’espai natural més proper a la seva escola, perquè el seu coneixement reverteixi en estima i accions responsables vers la natura. És un programa inclusiu, preparat per adaptar el seu ritme i activitats a nens i nenes amb diversitat funcional integrats dins escoles ordinàries. Des d’ara s’oferirà també als centres d’educació especial dels municipis de la Xarxa de Parcs Naturals completament adaptat.

El programa es desenvolupa ininterrompudament des de fa trenta anys amb la participació, cada any, de prop de 6.000 infants de 5è de primària de més de cent trenta escoles dins de l’àmbit territorial de la Xarxa de Parcs de la Diputació de Barcelona. Consta de dues grans fases, la primera a l’aula de l’escola de la mà d’un educador o educadora ambiental i una segona al parc, on en una gran festa que agrupa diverses escoles, es realitzen un seguit d’activitats ludicoformatives que volen donar a conèixer als nens els principals elements naturals i patrimonials del parc.

En l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, l’adaptació s’ha pogut fer gràcies al treball conjunt de CIMA Serveis educatius, empresa gestora del programa, amb l’escola Crespinell de Terrassa. Amb el suport de la Diputació de Barcelona, s’han sumat esforços per tal d’adaptar les activitats del programa als temps i necessitats especials dels infants i obrir el programa als centres d’educació especial, que massa sovint no troben una oferta d’activitats adequades a les seves característiques.

Fruit d’aquest treball de preparació, es va celebrar una festa ben especial. Dividits en quatre grups, per cursos, els nens i nenes de Crespinell van poder gaudir de la natura en igualtat de condicions que la resta dels infants que participen habitualment en el programa.

Una jornada de descoberta de l’entorn, dels animals, les plantes, les olors i personatges de llegenda. El grup de grans, va fer una ruta teatralitzada de la mà del gran bandoler Capablanca i la seva enamorada Ermesinda, per acabar desxifrant les cadenes tròfiques dels animals que habiten els entorns de la Casa Nova de l’Obac. Els mitjans de l’escola també van treballar les cadenes alimentàries i van aguditzar la vista i l’olfacte identificant diferents espècies de plantes i flors. Els més petits, mentrestant, feien bossetes de romaní que apropaven els seus sentits a la natura i els familiaritzaven amb aquest arbust que abunda als nostres boscos mediterranis.

Tot de la mà d’un equip d’educadors i educadores ambientals altament qualificat, amb materials senzills i llenguatge inclusiu, fent ús de pictogrames i signes bàsics del llenguatge de signes, tot a un ritme tranquil, adaptat al temps dels infants, perquè l’experiència d’estar a la natura va molt més enllà del treball i l’adquisició de determinats coneixement. Va ser una jornada de convivència, descoberta i diversió, on petits i grans vam gaudir plegats d’una veritable festa.

Serà la primera de moltes altres, i per a fer-ho possible, des de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona i CIMA. Serveis educatius es treballa també amb l’adaptació del programa al Parc del Garraf amb l’escola d’educació especial Marià Felip. La pandèmia ha impedit celebrar la seva festa, que s’espera que es pugui fer la propera tardor.

Des de la Xarxa de Parcs Naturals s’agraeix a les escoles Crespinell i Marià Felip la seva implicació en el projecte, gràcies al treball i motivació del seu equip de mestres el programa Viu el parc a l’escola adaptat a centres d’educació especial és avui una realitat.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Garraf, Sant Llorenç-Obac, Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, ODS,