Sant Llorenç-Obac Aquesta xifra representa la meitat de les papallones de Catalunya

Localitzen l'espècie número 100 al mostreig de papallones que es fa a Mura, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

04/07/2023

L’itinerari de Mura que es fa en el marc del seguiment de papallones del Catalan Butterfly Monitoring Scheme (CBMS) ha assolit la xifra de cent espècies observades. La troballa de la número 100, la migradora sageta negra (Gegenes nostrodamus), la va fer José Manuel Sesma el diumenge 2 de juliol. Aquesta xifra representa la meitat de les papallones que viuen a Catalunya.

Aquest itinerari el mostreja Sesma en l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac des de l’any 2008. El CBMS és uns dels seguiments que es desenvolupen sota el paraigües del conveni de la Xarxa de Parcs Naturals amb el Museu de Ciències Naturals de Granollers.

Papallona de vol molt ràpid i imprevisible, la sageta negra és una espècie subtropical poc comuna a Catalunya però en els darrers anys s’han fet força observacions repartides per molts indrets del litoral i prelitoral i també a les comarques de ponent. A la majoria dels indrets és una espècie migradora. Es creu que podria ser beneficiada pel canvi climàtic i establir un nombre creixent de poblacions en el futur.

Una altra espècie característica d'aquest itinerari és l'arlequí (Zerynthia rumina). És una papallona inconfusible per la seva coloració amb ratlles i taques negres, grogues i vermelles. Ben distribuïda per la major part del territori, llevat de l’extrem nord occidental del país, on és absent.

Categoria: Paisatge, invertebrats, Recerca i seguiment, Sant Llorenç-Obac, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,