Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona Del 18 de juny a l'1 de setembre

Comença la campanya de prevenció d'incendis forestals (PVI) de la Diputació de Barcelona

Un informador del PVI en un dels parcs de la Xarxa de Parcs Naturals. Autor: Diputació de Barcelona

16/06/2021

Entre el 18 de juny i l'1 de setembre, la Diputació de Barcelona, juntament amb 273 ajuntaments, 124 agrupacions de defensa forestal (ADF), 9 federacions d'ADF, el Secretariat de Federacions i ADF de Catalunya i altres administracions, posa en marxa el Pla d’Informació i Vigilància contra incendis forestals (PVI). Aquesta campanya d’informació i vigilància també es porta a terme a la majoria dels espais naturals gestionats per la Xarxa de Parcs Naturals. La Diputació de Barcelona fa una crida a extremar les precaucions quan s’accedeixi al medi natural, davant del risc d’incendis d’aquest estiu.

La Diputació de Barcelona contracta 262 persones durant la campanya d’estiu per dissuadir i prevenir els incendis forestals en el 98,4 % de la superfície forestal vulnerable de la demarcació de Barcelona (498.709 hectàrees). La vigilància del PVI es porta a terme entre les 12.30 i les 19.30 h (horari de màxim risc d’incendi forestal) de forma ininterrompuda durant tots els dies de la setmana del període que va del 18 de juny a l'1 de setembre. L’horari dels responsables de control i dels operadors de comunicacions és el comprès entre les 11.45 i les 19.45 h.

La campanya, que té com a finalitat principal evitar els incendis i limitar-ne els seus efectes, també forma part dels Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) amb què treballa la Diputació de Barcelona. El PVI es coordina amb altres entitats relacionades amb la prevenció i l'extinció d’incendis, mitjançant les reunions de coordinació que es fan abans i, periòdicament, durant la campanya. Així es fa amb la Gerència de Serveis d’Espais Naturals per a la logística i revisió d’instal·lacions de vigilància, així com la tramesa d’informació.

Els mitjans tècnics i humans del PVI 2021 es distribueixen en tres sectors de prevenció, que engloben l’equivalent a quatre comarques. A cada sector hi ha centres de control ubicats principalment en instal·lacions de les seus de federacions d’ADF i/o d’alguna ADF. En aquests centres de comunicacions, hi ha un operador/a que està permanentment en contacte amb els punts de vigilància fixa i amb les diferents unitats mòbils d'informació i vigilància. La informació generada del dispositiu d’informació i vigilància es pot consultar a través la plataforma web oberta.

Espais naturals protegits amb vigilància del PVI

En el sector de prevenció Centre (Bages, Berguedà, Moianès i Osona) es vigilen una part del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona. En el sector de prevenció Metropolità Nord (Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental i Barcelonès) s’hi engloben el Parc de la Serralada Litoral, el Parc del Montnegre i el Corredor, el Parc de la Serralada de Marina, una altra part del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac i el Parc Natural del Montseny. Al sector de prevenció Metropolità Sud (Alt Penedès, Anoia, Baix Llobregat i Garraf) hi ha els parcs del Garraf, d'Olèrdola i del Foix.

El PVI es va iniciar l’any 1996 amb una prova pilot a la comarca de l’Alt Penedès i es va estendre l’any 2000 a gairebé tots els municipis amb superfície forestal de la demarcació de Barcelona. En aquestes dues dècades s’ha constatat una sensibilització dels ciutadans i una disminució molt marcada de les conductes de risc.

Enguany, es continua treballant en la línia encetada en anteriors campanyes per intensificar els esforços d’informació i dissuasió en aquells punts concrets on es concentra la població usuària de les zones forestals, sense oblidar la vigilància en aquelles zones més sensibles i/o desprotegides amb un èmfasi especial en la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Per fer-ho possible, es contracta personal per cobrir el territori forestal amb unitats mòbils d’informació i vigilància, amb un reforç de vigilància fixa en espais naturals d’alt valor paisatgístic, ecològic i cultural.

Presentació

La presidenta de la Diputació, Núria Marín, i el diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Josep Tarín, van presentar el divendres 18 de juny el Pla d’informació i vigilància contra incendis forestals (PVI) 2021, fent una crida a la població per tal que extremi les precaucions quan accedeixi al medi natural.

Marín recorda que la Diputació té "cura del risc d’incendi durant tot l’any, no només a l’estiu, en col·laboració amb els agents del territori"; a més d’afirmar que "el PVI és la cirereta que culmina la tasca de tot l’any", tot i que "en aquesta estació d’estiu, més propensa als focs, planifiquem i gestionem aquest operatiu en col·laboració amb les ADF i els ajuntaments".

La presidenta de la Diputació també explica que "la tecnologia ens ajuda a incrementar la prevenció i la informació" i que la voluntat de la corporació és la d’"incrementar la informació i que els ciutadans ens ajudin a fer aquesta prevenció".

D’altra banda, Tarín avisa a la ciutadania que "aquest és un any complicat meteorològicament, la situació és perillosa" i recordat que "en la gran majoria de casos, els incendis els provoca l’acció humana".

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Paisatge, hàbitats, Gestió del medi, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Prevenció incendis, Biodiversitat, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, ODS,