Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona Trobareu tots els vídeos i materials en una pàgina web temàtica

Compromís dels moviments juvenils davant el repte climàtic

27/01/2020

Joves d’entitats i moviments d’acció contra el canvi climàtic van participar el dijous 23 de gener en una jornada durant la qual, juntament amb experts de la comunicació i sensibilització ambiental, van exposar i reflexionar sobre els reptes mediambientals en la societat actual. En aquesta jornada, organitzada per la Diputació de Barcelona a través de l’Àrea d’Acció Climàtica i la d’Infraestructures i Espais Naturals, es va posar en relleu la incidència dels moviments juvenils emergents en les accions i mobilitzacions davant l’emergència climàtica.

La jornada, que va ser presentada pels diputats d’Acció Climàtica, Xesco Gomar; i Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis Forestals, Josep Tarín, a l'Espai Francesca Bonnemaison de Barcelona, es va estructurar en una ponència marc a càrrec del pensador i pedagog Jaume Funes, i dues taules de debat, una integrada i conduïda per joves lligats a l’activisme climàtic, i una altra participada per experts de la comunicació i la participació ambiental.

Durant la presentació de la jornada, Xesco Gomar va ressaltar el fet que tenim al nostre abast moltes coses a fer per a les quals cal activisme i militància, com canvis d’hàbits en el consum, en els desplaçaments i la mobilitat, i també en el compromís cívic i social, en el qual els joves tenen un important paper a jugar. Davant del repte de l’emergència climàtica calen accions que propiciïn els canvis necessaris per poder afrontar un futur més sostenible en tots els aspectes de la vida i, per això, cal ser forts en educació, formació i conscienciació en la promoció de l’acció climàtica i ambiental.

En aquesta línia, les administracions també han de contribuir a fer possible aquests canvis i fer unes ciutats i pobles més verds, inclusius i saludables, i és des de la proximitat dels moviments socials com es poden afrontar millor tots aquests reptes. Treballar pel clima i pel medi ambient és una qüestió de justícia i solidaritat amb el conjunt del planeta.

Per la seva banda, Josep Tarín va destacar que la Xarxa de Parcs Naturals compta amb més de quaranta anys d'expertesa i experiència en programes i equipaments d'educació ambiental i els parcs -en què hi ha municipis petits- són espais idonis on experimentar millores sobre mitigació del canvi climàtic des de diferents àmbits (reciclatge, transport, energia, sensibilització, etc.).

Taula rodona de joves activistes

En la taula de joves activistes, conduïda per Cristina Giménez de la Conferència Internacional de Joves Tinguem Cura del Planeta, van participar Maria Marcet, de Fridays for Future; Ria Jabbour Hernández, de Rebel·lió o Extinció; Xavier Masramon, de la Reserva de la Biosfera del Montseny, i Joan Grivé, instagramer.

En la segona taula, moderada per Evelyn Segura, periodista i divulgadora ambiental, i dedicada a la participació ambiental, van intervenir Cori Calero, periodista; Enric Pol, catedràtic de Psicologia Social i Ambiental de la Universitat de Barcelona (UB); Ismael Peña, professor universitari i investigador; i Olga Margalef, investigadora del CREAF. Així mateix, el facilitador gràfic Yorgos Konstantinou realitzava una feina de síntesi simultània de cada taula rodona, sens dubte un complement excel·lent al debat.

Va cloure la jornada un interessant debat entre tots els ponents i assistents. Moderat per tècnics de les dues gerències, es va estructurar a partir de preguntes formulades prèviament a l'organització que se'ls havien fet arribar als integrants del debat.

La jornada va ser conduïda per les dues caps de les oficines tècniques de Participació i Educació Ambiental (Blanca Martínez de Foix) i de Parcs Naturals (Juana Barber) les quals, en la cloenda, van agrair l'alta participació i implicació dels assistents en el debat. En aquest enllaç trobareu el programa.

Pàgina web de la Jornada

Sens dubte, la jornada "Davant del repte climàtic: moviment juvenil i educació ambiental" va constituir un esdeveniment ple de propostes, reflexions i iniciatives rellevants. En aquesta pàgina web trobareu recopilats tots els vídeos de les diverses intervencions, ponències i taules rodones així com altre material addicional (entrevistes, moments a Twitter, imatges, etc.).

Font de la informació: Diputació de Barcelona

Categoria: Paisatge, Educació ambiental, Planificació i avaluació, Divulgació, Biodiversitat, Meteorologia, Xarxa de Parcs Naturals, Ponències, hàbitats, flora, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, Diputació de Barcelona, Educació ambiental, fauna, Gestió del medi, ODS, Atmosfera, general,