Garraf | Xarxa de Parcs Naturals Més de 60 experts mundials compartiran el seu coneixement el 16 i 17 d’abril

La Diputació de Barcelona i Forest Therapy Hub organitzen en línia el II Seminari Global de Ciència, Natura i Salut

26/02/2024

El 16 i 17 d’abril, la Gerència de Serveis d’Espais Naturals de la Diputació de Barcelona i el Forest Therapy Hub organitzen el II Seminari Global de Ciència, Natura i Salut, gratuït i en línia, amb traducció simultània castellà-anglès-castellà. El congrés comptarà amb més de 60 experts mundials en les últimes investigacions en camps multidisciplinaris, així com aplicacions pràctiques liderades per experts en la seva àrea. Universitats, experts i governs de països com Canadà, Estats Units, Regne Unit, Alemanya, Itàlia, Països Baixos, Taiwan, Xina, Corea del sud, Japó, Espanya... compartiran coneixement per fomentar un entorn educatiu i de col·laboració.

La Gerència de Serveis d’Espais Naturals ha redactat un Pla Estratègic de Natura, Salut i Benestar, a partir del qual dur a terme el desenvolupament tant d’accions concretes d’implementació de projectes, com la creació d’infraestructures, equipaments i serveis vinculats a la salut global, així com espais d’intercanvi de coneixement i experiències.

La col·laboració amb el Forest Therapy Hub permet desenvolupar l'objectiu d'intercanviar, compartir i donar suport al coneixement en el camp interdisciplinari de les pràctiques de la salut i benestar basades en la natura i el coneixement científic. Ambdues entitats han col·laborat en el desenvolupament de congressos com l’Iberoamericà i el Global de Natura, Salut i Benestar, celebrats el 2022 i 2023, amb una avaluació quantitativa i qualitativa excel·lents.

Salut i natura

La Diputació de Barcelona, per mitjà de la Gerència de Serveis d’Espais Naturals, de l’Àrea d’Espais Naturals i Infraestructura Verda, gestiona una xarxa de 14 àrees protegides amb la missió fonamental de preservar els seus valors naturals i culturals, mitjançant la gestió activa, en equilibri amb el desenvolupament socioeconòmic i l’ús social del territori, en aliança amb el món local i la resta d’agents públics i privats del territori, i amb criteris d’eficàcia i eficiència.

En definitiva, reforçant la gestió activa de la Xarxa de Parcs, atenent als seus tres eixos fonamentals: la gestió per a la conservació del patrimoni natural i cultural, la gestió pel desenvolupament econòmic sostenible i la gestió per a l’ús públic.

Agenda 2030 i ODS

L’Agenda 2030 és una agenda integral i multidimensional referida a les tres dimensions del desenvolupament sostenible (l’econòmica, la social i l’ambiental) i d’aplicació universal, i es desplega mitjançant un sistema de 17 objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a través dels quals es proposa abordar els grans reptes globals, des de la lluita contra la pobresa o el canvi climàtic fins a l’educació, la salut, la igualtat de gènere, la pau o les ciutats sostenibles.

Avui en dia, hi ha prou evidència científica de l’estreta relació entre la salut i l’entorn en què les persones vivim i treballem. Aquesta relació, coneguda des de fa molts anys i reconeguda internacionalment, és complexa, amb impactes directes i d’altres molt menys obvis.

La Federació de Parcs Naturals i Nacionals d'Europa, Europarc, de la qual la Diputació de Barcelona és membre mitjançant la seva Gerència de Serveis d’Espais Naturals, proposa amb el programa “Healthy parks, healthy people (HPHP)" establir estratègies globals a Europa, a escala nacional i regional, que uneixin salut, medi ambient i altres sectors, per tal de debatre, acordar i desenvolupar conjuntament solucions basades en la natura.

El missatge és que les persones poden ser més sanes i felices si estan més connectades a les àrees protegides ben gestionades i amb una elevada riquesa natural. Per això, el programa passa tant per promoure les bones pràctiques en conservació de la natura i mostrar les evidències dels seus impactes positius sobre la salut basada en la naturalesa, com en la connexió de les persones amb la natura per millorar el benestar i augmentar actituds i conductes més sòlides en favor d'aquesta natura.

Per aconseguir aquests objectius, es proposa una inversió major en parcs i àrees protegides d'Europa, que es puguin dotar d'instal·lacions ben gestionades i accessibles i puguin desenvolupar activitats de promoció de la salut. Així mateix, es planteja que hi hagi més polítiques públiques, projectes pràctics i fórmules de col·laboració per optimitzar el potencial dels espais naturals protegits com a actius clau per a la millora de la salut pública i el benestar i la reducció de la desigualtat en l'accés als entorns i hàbits saludables.

Els projectes i accions desenvolupats des de fa anys per la Diputació de Barcelona són un dels millors exemples d'aquestes polítiques a escala local i constitueixen un model per a moltes regions i municipis. En aquest sentit, i a títol d’experiència pilot, l’Ajuntament de Sant Pere de Ribes i la Diputació de Barcelona, mitjançant la Gerència de Serveis d’Espais Naturals, han col·laborat en el desenvolupament de serveis ecosistèmics vinculats a la salut i el benestar de les persones en aquest municipi i la seva vinculació al Parc del Garraf, anomenat "Sant Pere de Ribes, municipi saludable". El desenvolupament de les accions de benestar i natura, anomenades "banys de bosc", ha estat conduït per l’entitat Forest Therapy Hub.

Categoria: Educació ambiental, Garraf, Xarxa de Parcs Naturals, Educació ambiental, ODS,