Xarxa de Parcs Naturals | Montesquiu Preinscripcions fins al 10 de novembre. Activitat gratuïta

Els espais blaus dels municipis, tema de la propera Jornada tècnica al Castell de Montesquiu

19/10/2017

El dimarts 14 de novembre al matí, el Centre de Recursos del Castell de Montesquiu acollirà la Jornada tècnica dedicada a l’espai blau dels municipis (rius, litoral, llacs o embassaments). El termini per inscriure’s finalitza el divendres 10 de novembre (inclòs).

L’aigua és cabdal per a la vida i la seva presència ha vertebrat l’organització del territori des de temps immemorials. A l’actualitat, la gestió dels espais blaus suposa tant un seguit de reptes com d’oportunitats: reptes perquè les masses d’aigua són el resultat d’un seguit de dinàmiques que poden afectar l’entorn i comportar problemàtiques com la inundabilitat o l’erosió dels sòls; oportunitats perquè aquells entorns naturals que tenen masses d’aigua tenen un caràcter propi, sovint únic, i ofereixen espais de salut, esport, benestar, de trobada i educatius, etc.

Durant la sessió al Centre de Recursos del Castell de Montesquiu es plantejarà estudiar la millora de la gestió d’aquest espai blau i com aquesta pot influir en els beneficis per als ciutadans del mateix municipi. També es plantejaran casos d’èxit i exemples orientats a l’àmbit d’acció dels municipis.

La jornada s'adreça especialment a responsables polítics i tècnics dels ajuntaments, consells comarcals i consorcis i a tots els tècnics que treballin per a la gestió del territori, urbanisme, medi natural i la conservació de la biodiversitat local, així com la promoció econòmica, la salut o l’esport, entre d’altres. Tanmateix, és oberta a totes les persones interessades en aquesta temàtica.

Inscripcions

L’activitat és gratuïta si bé cal inscriure’s prèviament. El període d’inscripció finalitza el 10 de novembre:

· Formulari d’inscripció per a persones procedents de l’administració local de la demarcació de Barcelona.

· Formulari d’inscripció d’altres.

Us avancem el detall del programa i les diverses presentacions:

· 9.45 h - Inauguració de la Jornada a càrrec d’Elisabet Ferreres, alcaldessa de Montesquiu, i Jesús Calderer, diputat adjunt d'Espais Naturals.

· 10 h - Valors de l’espai blau per als nostres pobles.

Marc Ordeix. Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis .

· 10.30 h - L’espai blau: urbanisme i rius.

Antoni Munné. Departament de Planificació i Ordenació de l’Espai Fluvial. Agencia Catalana de l’Aigua.

· 11 h - Pausa cafè.

· 11.30 h - L’equilibri entre la conservació i l’ús públic en la gestió del riu Besòs.

Antoni Maza i Anna Riera. Oficina Tècnica d’Acció Territorial. Diputació de Barcelona.

· 11.50 h - Renaturalització dels espais blaus: beneficis ecològics i socials.

Manel Isnard. Responsable de Medi Fluvial del Consorci Besòs - Tordera.

Xavier Romero. Ajuntament de Granollers.

· 12.10 h - El projecte Vies Blaves i el cas de la Sèquia de Manresa: dinamització del territori.

Xavier Font. Cap de  l’Oficina Tècnica de Turisme. Diputació de Barcelona.

Representant de l’Ajuntament de Manresa.

· 12.30 h - Beneficis sobre la salut de la costa i els rius. Projecte “BlueHealth”.

Mireia Gascon. ISGlobal.

· 12.50 h - Projecte Viu la Riera. Participació per la recuperació d’espais fluvials.

Pere Vall. Universitat Internacional de Catalunya.

Representant de l’Ajuntament de Caldes de Montbui.

· 13.10 h - Debat. Modera Lavola.

· 14 h - Fi de la jornada.

Us recordem que la jornada “Dades obertes sobre patrimoni natural: com les podem oferir i aprofitar, els municipis?” anul·lada amb motiu de l’aturada de país del 3 d’octubre tindrà lloc, finalment, el proper dijous 30 de novembre. En trobareu tota la informació en aquest enllaç.

Categoria: Diputació de Barcelona, Parc Fluvial del Besós, Xarxa de Parcs Naturals, Montesquiu, general,