Xarxa de Parcs Naturals Es farà en nou biblioteques i centres de documentació

mots, un nou projecte de Parcs i biblioteques... naturalment! per participar en una experiència artística de preservació de la memòria històrica local

04/04/2024

El marc del programa Parcs i biblioteques... naturalment!, la Gerència de Serveis de Biblioteques i la Gerència de Serveis d’Espais Naturals  promou el projecte mots, que proposa als usuaris de la biblioteca pública o centre de documentació l'oportunitat de participar en una experiència artística mentre contribueixen a una iniciativa de preservació de la memòria històrica local.

A través d'una acció artística comunitària, els habitants dels municipis participants col·laboren en la recuperació de les paraules més autèntiques associades al seu entorn natural per a, posteriorment, integrar-les en el paisatge urbà mitjançant un grafit. Així, el projecte combina la memòria històrica, l'art i la natura, i fomenta la implicació i participació activa de la comunitat en la creació i preservació del seu patrimoni cultural.

mots convertirà els carrers dels municipis participants i/o espais propers i a tocar de cada parc natural en un gran llenç urbà de reflexió, acció i memòria. Tot el procés serà degudament documentat, amb l’objectiu explícit de poder-ne fer un producte editorial posterior. En aquest primer any, hi participaran nou biblioteques o centres de documentació de la Xarxa de Biblioteques Municipals de la Diputació de Barcelona participants en el projecte Parcs i biblioteques... naturalment!.

Els tallers es faran en tres sessions entre maig i juliol. En el primer es construirà comunitat i es compartiran històries, en el segon es farà el disseny i planificació de la intervenció artística i el tercer serà la mateixa acció a l’espai públic. El projecte compta amb la direcció artística a càrrec de Riudebitlles Territori d'Art (RTd'A) i assessorament de Joan Manel Riera, de l’Escola de Natura del Corredor.

Objectius

Els objectius del projecte són promoure la recerca, la preservació i difusió de paraules com a patrimoni immaterial transmissor de valors vivencials i de coneixement d’un entorn natural de referència, promoure la biblioteca pública com a espai de creació, trobada i cohesió social d’una comunitat en què es poden construir escenaris de transversalitat entre veïns i veïnes, artistes, persones vinculades a projectes locals i altres agents culturals; tot facilitant sinergies entre iguals.

Així mateix, cerca activar nous mecanismes de col·laboració i participació que incideixin en una manera innovadora en la manera de fomentar la consciència ecològica i la sensibilització mediambiental dels usuaris de les biblioteques a través d’un procés creatiu. I també contribuir a transformar tant la percepció social envers les pràctiques artístiques i projectar la idea de la creativitat com a bé comú i inherent a tota persona i comunitat.

Categoria: Xarxa de Parcs Naturals, ODS,