L’estudi de mobilitat a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona proposa seguir avançant en la implementació de l’ordenació dels accessos a la vall de Sau i Sant Feliuet de Savassona
Enquesta a un visitant en vehicle. Autor: EcoData Natura
Realització d'enquestes per aquest estudi. Autor: EcoData Natura
Aparcament de Sant Feliuet de Savassona. Autor:EcoData Natura
L’Estudi d’afluència, distribució d’usos, caracterització dels visitants i mobilitat turística a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona proposa seguir avançant en la implementació de l’ordenació dels accessos a la vall de Sau i Sant Feliuet de Savassona. El treball, encarregat pel Consorci amb pressupost de la Diputació de Barcelona, ha estat elaborat per l’empresa EcoData Natura i un equip d’INEFC Lleida sota la coordinació de Víctor Dorado i Estela Inés Farías-Torbidoni. La presentació va tenir lloc a Folgueroles el dimecres 25 de juny davant d’unes 25 persones.
El treball s’ha fet a partir de 300 enquestes llargues i moltes d’altres de curtes (2.368 registres en total) a Sant Feliuet de Savassona, coll de Terrades, Can Mateu, carretera d’accés a l’àrea d’esplai del pantà de Sau i pont de Malafogassa. L’estudi s’ha fet per tot l’àmbit de l’Espai Natural, tenint en compte els objectius genèrics que es van plantejar (descripció del perfil del visitant, mobilitat...) amb l’objectiu d’establir un sistema de seguiment per observar l’evolució dels visitants i poder prendre mesures per la gestió adequades als canvis que s’observin. Una de les eines que es preveu és l’ús de comptadors.
Així, ha establert un valor d’afluència de visitants, ha caracteritzat el perfil genèric de l’usuari-visitant i n’ha identificat els patrons de mobilitat. Degut als baixos nivells de reserva del pantà durant l’època d’enquestes (de març 2024 a febrer 2025), la majoria de visitants (95 %) van anar al pantà de Sau (s’estima que van ser 410.738) i la resta a Sant Feliuet de Savassona (25.996).
El perfil genèric té de mitjana 45 anys i prové majoritàriament de la província de Barcelona (79,7 %). Dels 279 municipis identificats a les enquestes, se’n desprèn la concentració en dos focus: l’àrea metropolitana i la plana de Vic i Catalunya Central. El perfil mitjà té estudis universitaris (49,3 %), és empleat per compte aliè (44 %) o jubilat (11 %). El 86 % coneix l’estatus de protecció de l’espai natural. Així, la majoria hi accedeix amb cotxe (78,7 %), furgoneta i autocaravana (9,7 %), un 4,3 % ho fa a peu i només un 2 % visita la zona en transport públic.
El 57,3 % utilitza aplicacions de navegació (GPS) per arribar-hi, especialment Google Maps (79 %). Les dades també apunten que el 34,3 % visita l’Espai Natural més de quatre vegades a l’any, un 31,3 % hi accedeix per primera vegada i que el 37,3 % el visita en parella i el 25,7 % en família. La majoria (77,7 %) s'estan mig dia a la zona. També destaca que el 93,7 % pren la decisió de visitar la zona abans de sortir de casa i que un 10,7 % hi va perquè ho ha vist als mitjans de comunicació.
Ordenar l’accés a la vall de Sau i a Sant Feliuet
Els redactors de l’estudi, amb una llarga experiència en aquest camp, han manifestat que han pogut apreciar el treball d’ordenació de l’ús públic que s’ha fet fins al moment dirigit a una gestió sostenible en el territori. També s’ha constatat l'acceptació dels visitants de la regulació establerta.
Entre les mesures proposades per avançar en la implementació d’una d’ordenació dels accessos a la vall de Sau, tractant de respectar la capacitat de càrrega de la zona, a més de buscar solucions comunes per reduir les problemàtiques ocasionades en la vessant sud del pantà de Sau, hi ha la creació d’un aparcament dissuasiu a Vilanova de Sau que actuï com a porta d’entrada principal a la vall de Sau, des d’on es pugui activar un servei llançadora amb parades a l’accés sud, a la presa del pantà i a l’àrea d’esplai. Cal estudiar i avaluar la viabilitat d’aquesta proposta.
D'altra banda, proposa iniciar un procés participatiu amb els agents implicats (ajuntaments, associacions, entitats locals, etc.) per valorar les accions futures en matèria de mobilitat sostenible al territori. Així mateix, es vol millorar la freqüència d’autobús de les línies 485 (Vic-Tavèrnoles) i 488 (Vic-Vilanova de Sau), especialment durant els diumenges i festius (actualment inexistent).
Una altra acció proposada és fomentar alternatives sostenibles de mobilitat, com la posada en marxa de serveis de lloguer de bicicletes elèctriques a Tavèrnoles o Vilanova de Sau, combinats amb la millora de la xarxa de camins i carreteres per garantir la seguretat i la viabilitat d’aquest tipus de desplaçaments. També es diu que caldria fer un control i seguiment de l’afluència de visitants a l’Espai Natural, avançar en l’adquisició de comptadors automàtics per assegurar un seguiment fiable i vàlid de l’afluència als diferents sectors de l’Espai Natural, com Sant Feliuet i pont de Malafogassa, per a vianants i bicicletes, i realitzar treballs de camp de comprovació, especialment al sector de Riera Major (pont de Malafogassa).
Pel que fa a l’acollida, la informació i sensibilització, l’estudi proposa, entre d’altres, establir punts d’informació mòbils en caps de setmana o èpoques d’alta afluència, especialment a l’aparcament del sector de Sant Feliuet i al de l’àrea recreativa del pantà de Sau, implementar un sistema de registre d'incidències i continuar apostant per l’oferta de passejades guiades, oferint propostes adaptades a la diversitat de perfils de visitants (famílies, grups d’amics, parelles).
Així mateix, diu que cal col·laborar amb mitjans de comunicació i plataformes digitals per garantir que el contingut difós sigui coherent amb les estratègies de gestió de l’ús públic de l’Espai Natural, i posar en marxa una nova campanya de comunicació vinculada a les bones pràctiques a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Guilleries-Savassona, Turisme sostenible, ODS,