Altres Repassa els conceptes clau ofici i té un mapa de centres de formació reglada

La primera guia per a futurs pastors, editada per la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural, vol lluitar contra l'abandonament de l'ofici a Catalunya

22/06/2022

Ja es pot consultar en línia i descarregar 'La importància de ser pastor', la primera guia que vol orientar qualsevol persona que es vulgui iniciar en aquest ofici. Vol promoure el relleu generacional del sector amb la incorporació de joves emprenedors i és d’especial utilitat per a aquells qui no provenen de família ramadera.

Al llarg de sis capítols, la publicació repassa els principals conceptes de l’ofici: què és la ramaderia extensiva, per què és tan important o quins són els reptes de futur. A més, s’hi responen les preguntes més freqüents que es plantegen les persones que volen treballar amb animals de pastura, sobretot si ho volen fer en finques petites i amb un enfocament agroecològic. A més, ofereix un mapa amb els centres de formació reglada en temes agropecuaris que hi ha al territori i recull les entitats públiques i privades que ofereixen serveis d’acompanyament i suport econòmic.

Històries d'èxit professional

La guia comparteix casos d’èxit de ramaders i pastors que han volgut explicar les seves experiències. També inclou els dinou punts del territori català que disposen de serveis d’acollida a l’emprenedoria agrària a Catalunya. En aquest sentit, és una bona mostra de la cooperació i col·laboració entre les diferents administracions públiques: ajuntaments, Diputació de Barcelona i Generalitat de Catalunya.

Els serveis ambientals dels pastors i ramaders

A banda de gaudir d'un major benestar, els animals que pasturen lliurement juguen un paper fonamental en la conservació del medi ambient, la biodiversitat i el paisatge: ajuden a rebaixar la càrrega de combustibles dels boscos i redueixen el risc de patir grans incendis. Aquests serveis ambientals que donen els pastors i els seus ramats són un dels punts clau de la guia, elaborada per Laia Batalla-Carrera, directora de l’Escola de Pastors de Catalunya, en coordinació amb Pere Navarro, enginyer de territori de la Direcció Territorial Agrària de la Diputació de Barcelona.

La publicació l’ha editada la Xarxa de Bancs de Terres BCN Smart Rural amb el cofinançament de la Diputació de Barcelona i els fons FEDER de la Unió Europea. El seu disseny ha anat a càrrec d’Aida Garriga i Toni Falcó.

L'estratègia BCN Smart Rural

BCN Smart Rural és l’estratègia de la Diputació de Barcelona per fomentar la sostenibilitat del sector agroalimentari del territori. Cofinançada per la Unió Europea a través del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), aquesta iniciativa conjunta s’ubica a l’avantguarda de les accions que les dues institucions estan promovent amb horitzó 2030, tant en matèria agrícola com alimentària, i s’alinea especialment amb la campanya "Del Camp a la Taula" (de l’anglès, "From Farm to Fork"), que es troba al cor del Pacte Verd Europeu.

Aquesta publicació de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) número 13 "Acció climàtica" i número 15 "Vida d'ecosistemes terrestres". Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre del 2015 i formen part de l'Agenda global per a 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Divulgació, Webs, Publicacions, Altres, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS, Llibres, revistes i CD, Notícies d'arreu, Webs i butlletins digitals,