Montseny Hi ha participat 26 joves

Camp de treball internacional al conjunt arqueològic ibèric del Montgròs, al Brull

17/07/2014

Entre els dies 28 de juny i 12 de juliol, ha tingut lloc la tercera edició del Camp de treball internacional al conjunt arqueològic ibèric del Montgròs, situat al municipi del Brull. El camp ha estat organitzat conjuntament per la la Diputació de Barcelona i la Direcció General de Joventut de la Generalitat de Catalunya, sota la direcció tècnica del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local (SPAL) de la Diputació.

En aquest camp, gestionat per la Fundació Catalana de l'Esplai, han pres part 26 joves, de 18 a 25 anys, procedents de 12 països d'arreu del món, que han ofert voluntàriament el seu treball per col·laborar en la recuperació del monument. En aquest cas han comptat amb una formació bàsica en matèria de protecció del patrimoni històric.

El camp internacional complementa la intervenció sistemàtica que du a terme la Diputació de Barcelona en aquest important conjunt ibèric, tant des del punt de la recerca arqueològica com de la restauració arquitectònica.

En aquest edició els voluntaris han participat, al llarg de dues setmanes, en l'excavació arqueològica de dos indrets de la fortalesa ibèrica del Montgròs (segles V-II aC), sota les directrius dels arqueòlegs del Servei. A més, els participants han fet pràctiques de classificació i inventari de ceràmiques antigues i han rebut una sèrie de xerrades sobre arqueologia, restauració de monuments i medi natural, impartides per personal de la Diputació de Barcelona.

La fortificació ibèrica del turó del Montgròs es troba dins el Parc Natural del Montseny i consisteix en dues muralles consecutives, una primera del segle V aC, força arrasada però completa, i una segona, de cap al 300 aC, que fa 160 m de llargària, per 3,5 m d'amplària mitjana i 5 m d'alçària màxima conservada, dotada de quatre torres.

Aquesta segona muralla va ser abandonada cap al 200 aC, bé durant la Segona Guerra Púnica o guerra annibàlica (218-202 aC.), bé durant la campanya del cònsol romà Marc Porci Cató contra la revolta general de les tribus ibèriques (195 aC). Ja a l'època medieval, en aquest indret històric, sobre les ruïnes antigues, s'hi va establir el mas Montgròs, una explotació agropecuària medieval que va estar en ús entre els segles XI i XV.

El descobriment de la fortificació del Montgròs va tenir lloc l'any 1974. D'aleshores ençà, la Diputació de Barcelona, a través del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local, hi ha dut a terme campanyes d'excavació arqueològica i obres de consolidació i restauració. El conjunt és obert al públic des de l'any 2000, mitjançant visites guiades, que organitza l'Ajuntament del Brull amb el suport de l'Oficina Tècnica de Parcs Naturals i del Servei de Patrimoni Arquitectònic Local de la Diputació.

Font de la informació: Oficina de premsa i comunicació

Categoria: Montseny, general,

Tags: patrimoni,