Diputació de Barcelona Es tracta d'una iniciativa pionera a Europa

Els bancs de terres que promou la Diputació de Barcelona augmenten en un 40 % en l'últim any

27/09/2022

A l'actualitat, hi ha cinquanta finques disponibles, que equivalen a unes 332 hectàrees. També ha crescut la xifra de demandants formals i de ciutadans disposats a conrear parcel·les agrícoles.​​​​​​​

La superfície dels bancs de terres que impulsa la Diputació de Barcelona han augmentat en un 40 % en l’últim any. Ara mateix hi ha cinquanta finques disponibles, una xifra que equival a 332 hectàrees d’horta, fruiters, vinya, secà i pastura. A més, ha crescut el nombre de demandants formals i de ciutadans disposats a conrear parcel·les agrícoles i ramaderes en desús. Des de l’inici del projecte, més d’un centenar de persones han mostrat interès en alguna de les finques ofertes i, d’aquestes, el 52 % han presentat una sol·licitud formal. En relació amb el setembre de l’any passat, ha crescut més del 21 % la xifra de demandants formals de terres.

L’objectiu de l’actuació és posar en contacte els propietaris de finques abandonades o en desús i persones que busquen terres per conrear, així com donar-los suport tècnic i jurídic. Per aquest motiu, la Diputació de Barcelona col·labora amb els ajuntaments i les entitats locals que volen preservar el paisatge rural i potenciar l’activitat agrària del territori.

Una iniciativa pionera a Europa

La Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya és una iniciativa pionera a Europa que la Diputació de Barcelona cofinança des del 2018, en el marc de l’estratègia BCN Smart Rural. Ho fa amb l’objectiu de recuperar camps de conreu en desús, facilitar el relleu generacional i fomentar l’emprenedoria agrària. Actualment, la xarxa acull tretze bancs de terres repartits per 134 municipis, però el gruix de les actuacions són al Parc Rural del Montserrat, el de la Xarxa per la Sobirania Alimentària de la Catalunya Central (XaSACC) i el de la Vall del Ges, Orís i Bisaura. Del total de terres ofertes a la demarcació de Barcelona, el 67 % es troben al Parc Rural del Montserrat, fent palès el desig dels propietaris agrícoles del territori per aconseguir que les seves finques continuïn sent productives.

Els serveis oferts per la Xarxa de Bancs de Terres són gratuïts i inclouen la facilitació de contacte entre les dues parts, així com l’assessorament tècnic i jurídic, la formalització de contracte i la formació continua.

'Quan la terra és llavor', un curt per fomentar el relleu al camp

El camp català compta amb més de 100.000 hectàrees de conreus abandonats. Per aquest motiu, des de BCN Smart Rural s’ha promogut un curtmetratge titulat  "Quan la terra és llavor" per visibilitzar la necessitat del relleu generacional al camp. L’audiovisual se centra en la Xarxa de Bancs de Terres de Catalunya i compta amb la participació de l’expert en bancs de terres, Gessamí Sardà; la propietària d’una finca agrícola a Castellbell i el Vilar, Conxita Enrich; i l’emprenedor i principal promotor de la cooperativa d’agricultors i enginyers ‘El meu hort’, Arç Fontrodona, que agrupa professionals compromesos amb la traçabilitat dels aliments.

Aquesta acció de la Diputació de Barcelona respon als Objectius de desenvolupament sostenible (ODS) números 2 "Fam zero i producció agrícola de proximitat", 8 "Treball digne i creixement econòmic" i 12 "Consum i producció responsables". Els disset ODS van ser proclamats per l’Assemblea General de Nacions Unides el 25 de setembre de 2015 i formen part de l’Agenda global per al 2030. La Diputació de Barcelona n’assumeix el compliment i desplega la seva acció de suport als governs locals de la província d’acord amb aquests ODS.

Font de la informació: Gabinet de premsa de la Diputació de Barcelona

Categoria: Paisatge, hàbitats, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Vídeos, Diputació de Barcelona, Biodiversitat, Diputació de Barcelona, ODS,