Garraf | Olèrdola Dos ornitòlegs en fan el vídeo seguiment amb el suport dels parcs

Davallada en la nidificació dels astors als parcs del Garraf i Olèrdola en un escenari de sequera

30/11/2023

Els ornitòlegs Xavier Segarra i Rodrigo del Amo, que fan el videoseguiment de tres parelles d’astors al Parc del Garraf, han constatat un escenari de sequera persistent que està influint de manera important en tota la fauna i flora del Garraf. La davallada en l’èxit de cria ha estat important al massís. Els rapinyaires, en estar a la part alta de la cadena alimentària, acumulen els efectes de tota la cadena tròfica.

L’astor (Accipiter Gentilis) és un dels rapinyaires del bosc més astuts i esquerps. La seva difícil observació fa que sovint passi desapercebut, però per a un observador atent és possible detectar les empremtes que va deixant pel bosc. Un grup de plomes agrupades en un racó del camí o un crit d’alerta poden fer sospitar de la seva presència.

Per descobrir la vida amagada d’aquest rapinyaire dins del Parc del Garraf,  els ornitòlegs Xavier Segarra i Rodrigo del Amo es dediquen des del 2018 a estudiar-lo per aprofundir en el seu coneixement i d’aquesta manera obtenir informació que permeti millorar l’estat de conservació de l’espècie. El projecte es desenvolupa amb el suport dels Parcs del Garraf i d’Olèrdola.

La informació recollida ha permès obtenir dades rellevants d’aspectes com l’alimentació, la relació entres els polls, el comportament dels adults, els calendaris de cria, la construcció del niu,  les còpules i la depredació per part de rapinyaires nocturns.

Els resultats del videoseguiment del 2023 s’han condensat en un vídeo divulgatiu accessible per totes les persones interessades en conèixer un dels habitants més misteriosos d’aquest entorn natural: l’astor.

De les tres parelles a què han fet el seguiment, una no ha pogut nidificar perquè el mascle va desaparèixer; la segona, va tenir quatre polls però van ser depredats pel duc, i la tercera no va arribar a reproduir-se.

Font de la informació: Xavier Segarra i Rodrigo del Amo

Categoria: vertebrats, Recerca i seguiment, Vídeos, Garraf, Olèrdola, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,