Garraf Han estat vuit gripaus corredors i més de mil capgrossos

Un esforç col·laboratiu d'entitats i administració rescata amfibis a Begues per protegir la biodiversitat del Parc del Garraf

07/08/2024

La Taula x Clima de Begues, amb la col·laboració del Centre de Recerca i Educació Ambiental de Calafell (CREAC), ha liderat una operació de rescat d'amfibis en una piscina privada, concretament vuit gripaus corredors i entre 1.000 i 1.500 capgrossos. Aquest projecte ha comptat amb el suport del Servei de Fauna i Flora del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, el Parc del Garraf i les policies locals de Begues i Gavà, tot assegurant la preservació d’espècies autòctones davant les amenaces de malalties emergents.

El 22 de juliol es va dur a terme una operació de rescat d’amfibis a Begues. Després de mesos de pluges que han revertit una sequera severa, moltes espècies de gripaus i granotes han trobat nous hàbitats en tolls temporals i basses. Aquesta situació va portar una veïna de Begues a contactar amb la Taula x Clima, una entitat local compromesa amb la biodiversitat, per demanar ajuda per retirar els gripaus i capgrossos que havien ocupat la seva piscina.

L'operació va ser coordinada pel CREAC i va comptar amb la participació de la Policia Local de Begues, la Unitat de Vigilància Rural i Agrícola (UVRA) de la Policia Municipal de Gavà, la guarderia forestal del Parc del Garraf i experts en herpetologia. Prèviament, per dur a terme l’operació, s’havia obtingut l'autorització del Servei de Fauna i Flora del Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural de la Generalitat de Catalunya, des d’on es van determinar els protocols a seguir, el personal autoritzat a fer el rescat, el període de vigència i el destí dels animals.

La recerca d’un lloc segur per traslladar els amfibis va concloure en una bassa adequada al Parc del Garraf. Aquest lloc complia amb tots els requisits necessaris per garantir la seguretat i el benestar dels animals, incloent-hi una quantitat suficient d’aigua per completar el desenvolupament dels capgrossos, la presència de la mateixa espècie i la proximitat a l’origen dels animals.

Tot seguint protocols estrictes de bioseguretat, es van capturar vuit gripaus corredors (Epidalea calamita), quatre mascles i quatre femelles, i entre 1.000 i 1.500 capgrossos i metamòrfics de la mateixa espècie. Els animals van ser traslladats i alliberats al seu nou hàbitat de manera segura per evitar la transmissió de malalties letals com la quitridiomicosi. Per dur-ho a terme, es van fer servir dipòsits d’aigua amb oxigenadors per als capgrossos, mantenint sempre a l’ombra tots els elements i dispositius, i es van repartir els gripaus adults en recipients per evitar el sol directe i el seu sobreescalfament. Prèviament, s’havia utilitzat VIRKON, un desinfectant molt potent, en tots els estris emprats, com salabres, safates i botes d’aigua, i es van manipular els animals amb guants de nitril asèptics.

Aquest rescat ha demostrat la importància de la col·laboració entre entitats locals i especialitzades per preservar la biodiversitat. Cal destacar la necessitat de conscienciar la ciutadania sobre l’impacte de les accions humanes en les poblacions d’amfibis i la importància de seguir protocols de bioseguretat. Així mateix, aquesta iniciativa ha servit per protegir espècies amenaçades i fomentar un major coneixement sobre la conservació del medi ambient entre els residents de Begues i els municipis veïns.

La transmissió de malalties entre amfibis autòctons

Durant els últims temps s’ha pogut constatar l’aparició, al país, d’una sèrie de noves malalties que afecten letalment els amfibis autòctons, de manera que en molts casos s’estan produint extincions locals i, fins i tot, resulten una amenaça per a poblacions senceres d’aquest grup de vertebrats a nivell regional. Es tracta de les anomenades “malalties emergents”, produïdes per virus i fongs procedents d’altres indrets del món on aquestes malalties eren endèmiques i que la globalització, el comerç internacional, el tràfic de fauna i flora exòtiques, etc., han provocat la seva expansió mundialment. Alguns d’aquests virus i fongs són la Batrachochytrium dendrobatidis i la Batrachochytrium salamandrivorans, així com els Ranavirus sp.

Categoria: fauna, vertebrats, Maneig espècies, Garraf, Biodiversitat, Fauna, Fauna. Espècies vulnerables,