Guilleries-Savassona A l'actualitat, hi participen quatre centres educatius

El programa educatiu 'Guilleries-Savassona a l'escola' avança a bon ritme amb la col·laboració de les escoles presents a l'Espai Natural

03/07/2023

L’any 2018 es van fer els primers passos del programa educatiu 'Guilleries-Savassona a l’escola', una iniciativa adreçada a les escoles de l‘àmbit de l'Espai Natural que la pandèmia va aturar, però que es va reprendre amb força el 2021. Ara, ja se'n recullen els fruits amb la posada en marxa de dues unitats didàctiques: 'La truita en perill! Investiguem l’ecosistema de la riera Major' i 'Investiguem la biodiversitat!'. Es preveu que cada any es pugui incorporar almenys una nova unitat didàctica fins a tenir-ne per a tota la primària.

El programa d’educació ambiental "Guilleries-Savassona a l’escola" s’adreça a les escoles situades en els municipis que es troben dins l’àmbit de l’Espai Natural i es va concebre amb els objectius de donar a conèixer el medi natural més proper, afavorir la presa de consciència de les problemàtiques ambientals del territori, fomentar i promoure el sentit de pertinença de la població local a l’Espai Natural Guilleries-Savassona i, alhora, experimentar una nova via d’aprofundiment en la funció didàctica i lúdica dels espais protegits.

La iniciativa està promoguda i finançada pel Consorci de l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona i conceptualitzada i elaborada pel Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya i el Grup de Recerca Coneixement i Didàctica de la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya.

Evolució del programa

Els primers contactes amb les escoles per posar en funcionament el programa es van fer l’any 2018 i durant el 2019 es va començar a treballar en la proposta de l’estructura general del programa. La pandèmia de la COVID-19 va comportar una aturada en l’evolució del projecte, que es va reprendre durant el 2021 amb la conceptualització de l’estructura general de les unitats didàctiques i una proposta de temàtiques per a les diferents unitats didàctiques responent al currículum educatiu definit per la Generalitat de Catalunya i consensuada amb les escoles. Així, cada curs es conceptualitza una nova unitat i es fa la prova pilot. Després de la prova pilot, s’incorporen les millores i es torna a fer la unitat didàctica.

D’acord amb això, durant el 2021 es va treballar en la conceptualització de la primera unitat didàctica per al cicle superior de primària "La truita en perill! Investiguem l’ecosistema de la riera Major" i, al 2022, es va portar a terme la prova pilot d’aquesta primera unitat didàctica amb les escoles Bellpuig (Sant Julià de Vilatorta), Les Roques (Vilanova de Sau) i l’Institut Escola Mossèn Cinto (Folgueroles), que va permetre incorporar millores a la proposta inicial a partir de l’experiència de les escoles per posar-les a la pràctica al curs següent.

Paral·lelament, també el 2022 es va fer la conceptualització d’una nova unitat didàctica: "Investiguem la biodiversitat!", per als nens i nenes del cicle inicial de primària, i durant el curs 2022-2023 s’ha portat a terme la prova pilot d’aquesta unitat didàctica amb la incorporació al programa també de l’escola del Roser de Sant Julià de Vilatorta.

En aquesta unitat didàctica, els infants han respost a la demanda de l’equip de l’Espai Natural d’observar la biodiversitat d’espais propers a les seves escoles per tal de poder fer entendre a les famílies i persones de l’entorn dels nens i nenes la importància dels valors naturals que hi ha en els seus municipis. L’experiència ha estat valorada de forma molt satisfactòria per les escoles que han entomat la proposta amb molta il·lusió i motivació, la qual cosa és clau per a l’èxit del programa.

En relació amb la unitat de cicle superior a l’entorn de la truita de riu, aquest any s’ha tornat a aplicar la unitat didàctica incorporant les millores aportades per les escoles a la prova pilot que es va fer l’any passat.

És previst que cada any s’incorpori almenys una nova unitat didàctica del programa fins a tenir-ne una per cada curs de primària, que quedin incloses als programes educatius de les escoles i que permetin respondre als objectius plantejats sense deixar de respondre al currículum educatiu marcat per la Generalitat de Catalunya.

Categoria: Educació ambiental, flora, fauna, hàbitats, Divulgació, Guilleries-Savassona, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Educació ambiental,