El programa Guilleries-Savassona a l’escola arriba per primera vegada a tots els cursos de primària

Escolars amb un mapa de l'Espai Natural. Autor: XPN

Una de les activitats científiques del programa. Autor: XPN

Treball al centre escolar. Autor: XPN
El programa d’educació ambiental Guilleries-Savassona a l’escola, adreçat a les escoles situades dins de l’àmbit de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, endega aquest curs 2025/26 la prova pilot de la situació d’aprenentatge de 6è de primària, la darrera en implementar-se, oferint d’aquesta manera una proposta educativa que cobreix tots els cursos de primària. El programa té com a objectius sensibilitzar sobre el medi natural local i les problemàtiques ambientals, fomentar el sentiment de pertinença a l’Espai Natural i, alhora, experimentar una nova via d’aprofundiment en la funció didàctica i lúdica dels espais protegits.
El proper mes d’abril, els alumnes de 6è de primària de quatre escoles situades en els municipis de Sant Julià de Vilatorta, Folgueroles i Vilanova de Sau, dins l’àmbit de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, s’endinsaran en la investigació de la gestió forestal, amb la posada en marxa de la prova pilot de la darrera situació d’aprenentatge proposada pel programa d’educació ambiental Guilleries-Savassona a l’escola.
Aquest mes de febrer s’han iniciat dues situacions d’aprenentatge, les que s’adrecen als alumnes de 2n, centrada en els mamífers, i de 4t, en aquest cas sobre geologia i paisatge. Després de Setmana Santa tindran inici també les unitats de 1r, sobre biodiversitat, 3r, sobre la pol·linització, i 5è, que aproxima els infants a l’ecosistema de la riera Major.
El programa, promogut i finançat pel Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, i conceptualitzat en col·laboració amb el Centre d’Estudis dels Rius Mediterranis de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya i el Grup de Recerca en Construcció de Coneixement de la Universitat Central de Catalunya, amb la col·laboració de personal expert en diversos àmbits, ofereix un conjunt de materials didàctics perquè els equips docents puguin treballar continguts del currículum educatiu relacionats amb l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona mitjançant un enfocament didàctic innovador.
El material està dissenyat per ser incorporat al programa educatiu de cada escola, permetent que els mestres puguin portar a terme les sessions a l’aula amb autonomia, tot rebent suport expert durant la visita al medi natural. Les diverses situacions d’aprenentatge dissenyades poden ser implementades en les sessions de medi, però també es poden integrar en altres àmbits com el lingüístic, el matemàtic o l’educació artística.
Totes les unitats estan plantejades des de la metodologia de l’aprenentatge basat en projectes (ABP), involucrant l’alumnat en la resolució d’una problemàtica real vinculada amb el seu entorn més proper, i promouen que teoria i pràctica conflueixin en un Aprenentatge Servei (ApS), en el qual s’impliquen diferents actors —tant els mestres i els alumnes com l’equip de l’Espai Natural—, es propicia la descoberta i l’aprenentatge de l’entorn, i es genera un coneixement que pot ser útil per a la comunitat.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Guilleries-Savassona, Educació ambiental, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,
