Guilleries-Savassona El Consorci ha col·laborat en la preparació de l’entorn abans de les excavacions

La prospecció al Casol de Puigcastellet de Folgueroles, a l'Espai Natural de les Guilleries-Savassona, traça un nou perfil del jaciment

01/09/2023

El Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona ha col·laborat amb l’equip d’arqueòlegs del Museu de l’Esquerda i l’Ajuntament de Folgueroles en la prospecció que s’ha fet aquest estiu al jaciment ibèric del Casol de Puigcastellet. Els treballs executats han permès descobrir elements que canviarien el concepte actual de la fisonomia del jaciment.

El Consorci de l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona ha col·laborat en la preparació de l’entorn prèvia a la campanya d’excavacions al jaciment ibèric del Casol de Puigcastellet, al municipi de Folgueroles.

Els treballs de prospecció els ha portat a terme un equip d’arqueòlegs del Museu de l’Esquerda encapçalats per Montserrat de Rocafiguera en col·laboració amb l’Ajuntament de Folgueroles. La intervenció ha permès descobrir les restes d’un mur de 14 metres que dibuixarien el perímetre de la banda sud del jaciment.

Aquest descobriment canviaria la idea actual que es té de la fisonomia del jaciment, ja que se li atribueix un sistema de tancament de la fortalesa. És a dir, el mur comportaria la presència d’un recinte fortificat, una ciutadella, i no només una muralla com se sabia fins ara.

Els arqueòlegs han descobert els fonaments d’aquest mur arran de cingle i la presència de diferents fragments de ceràmica que confirmarien que és un element ibèric. En aquests moments, es desconeix la llargària total del mur, la direcció i l’entrada principal a la fortalesa, però sí que es dibuixa un poblat diferent i el triple de gran del que es coneixia fins ara.

Les primeres excavacions al Casol es van fer als anys setanta del segle passat amb un equip d’aficionats locals encapçalats per Martí Cassany i dirigits per Eduard Junyent. En aquell moment, es va descobrir la muralla i es va deixar visible tal com es pot apreciar a l’actualitat.

L’any 1982, un nou equip dirigit per M. Dolors Moles va iniciar una excavació que duraria deu anys i que treballaria a fons en cinc de les deu habitacions que formen el Casol. Tots els materials que es van trobar van donar informació sobre la cronologia de la fortalesa i es guarden al Museu Episcopal de Vic. Es va concloure aleshores que es tracta d’una muralla fortificada de mitjan segle III aC amb una vida molt curta de només cinquanta anys.

Es confia poder seguir excavant per poder descobrir el perímetre total del jaciment i trobar el possible poblat relacionat amb la fortalesa.

Categoria: Guilleries-Savassona, ODS,