Litoral | Diputació de Barcelona És la seu del Consorci des del 2016

El Parc de la Serralada Litoral adequa unes dependències de la planta baixa de Can Magarola com a magatzem per a la guarderia i per a la colla de manteniment

30/05/2023

La Diputació de Barcelona ha adequat unes dependències de la planta baixa de la masia de Can Magarola, a Alella, com a magatzem per a la guarderia i la colla de manteniment del Parc de la Serralada Litoral. La masia, de propietat municipal, acull l’oficina administrativa del Consorci del Parc des del febrer de 2016. Les obres han tingut un cost de 41.746,46 euros.

La Masia de Can Magarola acull la seu del Consorci del Parc de la Serralada Litoral, la seu del Consell Regulador de la DO Alella i l'entitat Astroalella - Agrupació d'Astronomia d'Alella. La masia fou cedida a l’Ajuntament d’Alella l’any 1981 pels promotors de la urbanització a la qual dona nom. L’any 1982, es van fer importants obres de consolidació i reforma del cos principal de l’edifici per tal d’habilitar una exposició de la història de la població a partir de restes arqueològiques, donacions de particulars i estris i eines del camp i de la vinya.

Entre els anys 2013 i 2014, es van fer les obres d’adequació de la planta pis de la masia de Can Magarola per a ubicar-hi les oficines del Consorci del Parc de la Serralada Litoral, situades fins llavors en una cooperativa de Cabrera de Mar. Posteriorment, es va adequar un dels coberts per ubicar-hi una caldera de llenya i es va procedir tot seguit al trasllat de les oficines.

Ara, s’ha adequat una part de la planta baixa de la masia, el que eren els estables, com a taller per a la colla de manteniment i els guardes del Parc de la Serralada Litoral. Fins ara, la planta primera acull les oficines del Parc, despatxos, sala de reunions, menjador i vestidors dels guardes. A partir d’aquestes obres d’adequació, una part de la planta baixa acull les funcions de magatzem taller.

L’actuació d’enguany ha consistit, principalment, a efectuar treballs de revisió i reforç en l’estructura del sostre, a més de l’adequació del taller. Així mateix, s’han construït dos graons a l’entrada del taller per salvar en part el desnivell original i per facilitar el trasllat de carretons i material pesant.

Una altra acció ha consistit en la neteja la pedra del mur de contenció de la dreta i del final de l’espai. Així mateix, s’han netejat i restaurat les menjadores i col·locat les rajoles que mancaven. I per últim s’ha instal·lat un punt d’aigua i un safareig i llumeneres. Així mateix, s’ha fet el seguiment arqueològic de les obres.

Història de la masia

Can Magarola és una de les masies més antigues d'Alella. Situada a la part més alta de la riera Coma Clara, ha estat testimoni, des d'aquesta situació privilegiada, de més de 700 anys de la mil·lenària història del poble. Per aquest motiu, fou triada com a seu del museu que havia de recollir el patrimoni històric, etnològic i museístic d'Alella.

La masia conserva restes d'edificacions de les darreries del segle XIII i principis del segle XIV. Fins l'any 1377, es coneixia amb el nom de Mas Oller, data en què la va comprar Arnal Sayol, que li donà el nom de Mas Sayol de Munt.

El 1625, l'adquirí Pere de Magarola, bisbe d'Eine, Vic i Lleida, el qual la llegà al seu nebot, Pere de Magarola, sent en aquell temps Can Magarola una de les cases més importants del poble. L'any 1745, la va heretar el marquès de Bàrcena en contraure núpcies amb la filla de Francesc Magarola, motiu pel qual també s'anomena casa Bàrcena.

Constructivament es tracta d’un edifici civil de planta rectangular, cobert amb una teulada de dues vessants i el carener perpendicular a la façana. Té planta baixa, dos pisos i golfes a una banda, i un pis més a l'altra, degut al fort desnivell del terreny en què se situa. Les obertures de la façana sembla que han estat retocades, però es conserva la portada de mig punt adovellada.

En el conjunt destaca especialment la torre de planta quadrada adossada a la banda dreta de la construcció i que, al primer pis, hi ha la capella de la casa. De la mateixa manera, cal destacar la planta soterrani amb un celler amb grans arcades.

Pel que fa a la torre, es tracta d’una torre vigilància de planta quadrada adossada a la part sud-oest de l'edificació principal de Can Magarola. Està alineada al pla de la façana principal, a la qual s'obre una arcada a la planta baixa i un balcó al primer pis. Consta de planta baixa i dos pisos i acaba en terrat pla. Està coronada per merlets esglaonats. L'aspecte actual del conjunt és fruit d'una remodelació moderna, quan es practiquen les actuals obertures amb els brancals, ampits i llindes de pedra granítica treballada.

Categoria: Litoral, Diputació de Barcelona, Diputació de Barcelona, ODS,