Litoral És una espècie amenaçada a la Xarxa de Parcs Naturals

El Parc de la Serralada Litoral promou la conservació de les poblacions de lavatera a Santa Maria de Martorelles

09/02/2022

El Parc de la Serralada Litoral va fer una actuació per afavorir les poblacions de lavatera (Lavatera olbia) a Santa Maria de Martorelles el diumenge 30 de gener. És una planta considerada molt rara al conjunt de Catalunya i una de les espècies de la flora amenaçada de la Xarxa de Parcs Naturals per la seva reduïda distribució. Per això forma part de les espècies incloses en el Programa de seguiment estandarditzat de flora amenaçada de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona (SEFA).

La lavatera (Lavatera olbia) és un arbust perennifoli de la família de les malvàcies que ateny una alçada d’uns dos metres però que pot arribar fins alçades superiors al voltant dels 5 m d'alçada. A Europa es distribueix per la regió mediterrània occidental. D’acord amb la classificació dels hàbitats CORINE és una espècie que apareix als alocars de les rieres i rambles de les contrades marítimes.

És una espècie molt rara, segons dades de Flora Catalana, malgrat no està protegida a Catalunya perquè es considera una espècie amb risc feble de desaparèixer (LC – preocupació menor d’acord amb els criteris de la UICN - Unió Internacional per a la Conservació de la Natura). A Catalunya concentra la major part dels seus efectius en poblacions aïllades al Cap de Creus i als parcs de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona és present només a quatre: (de sud a nord) Parc del Garraf, Parc de la Serralada de Marina, Parc de la Serralada Litoral i Parc del Montnegre i el Corredor.

El Programa de seguiment estandarditzat de flora amenaçada de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona (SEFA), iniciat a partir dels anys 2012-2013, inclou la realització d’un cens anual que permet fer el seguiment de l’estat d’aquesta espècie, dels impactes que la poden afectar i de l’evolució de la seva població. Al Parc de la Serralada Litoral apareix a diversos municipis com ara Argentona, Cabrils, Alella i Santa Maria de Martorelles, que acull una bona part de les poblacions d’aquesta espècie.

Des de l’any 2018, el cens de les poblacions de lavatera de Santa Maria de Martorelles el fan voluntaris de l’Associació Cultural Santa Maria - La Bassassa Grup Naturalista, en col·laboració amb el Parc i l’Ajuntament. És precisament fruit d’aquest seguiment que es va detectar la necessitat de fer una actuació de millora. La lavatera és una planta que necessita llum, que no pot créixer dins del bosc. Per aquest motiu, sovint acaba colonitzant els marges de pistes, camins forestals o torrenteres ocupant una franja més o menys estreta entre el camí i la vegetació contigua i aquest és un element que afegeix risc a la seva supervivència: la hiperfreqüentació de persones, els arranjaments periòdics de camins i la competència amb altres espècies oportunistes que ocupen aquests ambients remenats i alterats, com ara els esbarzers, que poden acabar ofegant els exemplars de lavatera.

L’Ajuntament de Santa Maria va organitzar aquesta actuació que va comptar amb la col·laboració dels tècnics i guardes del Parc, l’ADF La Conreria i voluntaris de l'Associació Cultural Santa Maria - La Bassassa Grup Naturalista. És especialment destacable la participació de l’ADF La Conreria, que va aportar les eines per poder fer les neteges selectives al voltant tant d’exemplars aïllats com de trams de camí on apareixien diversos peus de lavatera. El fet que els membres d’aquesta ADF coneguin la planta ajudarà sens dubte en la seva conservació, atès que són un col·lectiu molt present al territori que pot alertar sobre possibles incidències.

S'espera poder observar els efectes d'aquesta actuació a la primavera i també durant els propers anys per validar la seva idoneïtat i repetir-la periòdicament quan sigui necessari.

Categoria: Paisatge, Cobertes del sòl, flora, Gestió del medi, Litoral, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,