Museus i parcs naturals es consoliden com a espais d'aprenentatge transformador a la VII Jornada Parcs Naturals i Museus
Presentació del projecte "Vivint l'Arqueologia" durant la VII Jornada Parcs Naturals i Museus. Autoria: XPN
El Museu Terra de l'Espluga de Francolí va acollir, el divendres 15 de novembre de 2024, la VII Jornada Parcs Naturals i Museus, una trobada que va reunir una seixantena de persones vinculades als museus etnològics i als Parcs Naturals de Catalunya. La jornada d'aquest any es va centrar en el paper transformador de l'educació comunitària, destacant la connexió essencial entre els museus, els espais naturals i l'entorn paisatgístic que els envolta. Un dels moments destacats de l'esdeveniment va ser la presentació del projecte "Vivint l'Arqueologia", una proposta educativa innovadora que s'impulsa al Parc de la Serralada de Marina.
Aquest projecte té les seves arrels en el descobriment, l’any 1981, de les restes arqueològiques del jaciment ibèric de Les Maleses per part de la professora Mercedes Durán i un grup d’alumnes del municipi. El que va començar com una iniciativa d’investigació es va convertir en el punt de partida d’una assignatura optativa a l’Institut Montserrat Miró, que avui dia continua explorant noves formes d’aprenentatge vivencial.
Des del 2009, “Vivint l’Arqueologia” ha incorporat activitats d’experimentació per augmentar la implicació de l’alumnat més enllà de les aules. Cada setmana, estudiants de Batxillerat de l’INS Montserrat Miró es desplacen fins al jaciment per fer treball de camp sota la supervisió de Gemma Hidalgo, responsable del projecte. Aquest enfocament vivencial i pràctic ha merescut el reconeixement del Departament d’Educació de la Generalitat per la seva innovació pedagògica.
Un altre dels projectes que es va presentar durant la jornada va ser “Què és per a tu ser d’un poble del Montseny?”, a càrrec de Sandra Pujadas, del Museu Etnològic del Montseny (La Gabella), basat en una acció que va dur a terme un grup d’alumnes de 6è de Primària de l’escola Doctor Carulla d’Arbúcies en el marc del programa “El Montseny a l’escola”. Aquesta activitat va consistir a fer un rap sobre el Montseny, amb l’objectiu d’incrementar el sentiment de pertinença al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny de manera divertida i moderna a partir d’un llenguatge que resultés familiar als alumnes participants.
Les jornades anuals entre museus etnològics i parcs naturals neixen del programa conjunt entre el Departament de Cultura i el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, com un exemple innovador de treball transversal per afrontar de manera conjunta els reptes de la sostenibilitat.
Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals
Categoria: Educació ambiental, Montseny, Marina, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,