Marina Es va presentar 'Monte Catano', amb un article sobre restes d'animals localitzades al poblat

Es presenten els resultats de la darrera campanya arqueològica al poblat ibèric de les Maleses, al Parc de la Serralada de Marina

31/01/2023

En el marc de la presentació del número 22 de la revista del Museu de Montcada, Monte Catano, es van donar a conèixer les novetats de la darrera campanya arqueològica al poblat ibèric de les Maleses, entre altres, la localització del camí que hi donava accés. A l’acte, fet a l’Ajuntament de Montcada i Reixac el divendres 27 de gener, hi van participar la directora del Museu, els responsables del jaciment i la directora del Parc de la Serralada de Marina, Cinta Pérez.

La presentació de la 22a edició de la revista de divulgació històrica i científica del Museu Municipal de Montcada i Reixac, Monte Catano, va servir per fer balanç de les excavacions realitzades durant l’estiu i dels treballs fets durant la tardor del 2022 al poblat ibèric de les Maleses, en l’àmbit del Parc de la Serralada de Marina. Així, Jordi Choren, director de consolidació de l’espai, va explicar que el poblat any rere any creix en extensió i que tot fa indicar que s’ha localitzat el camí d’accés, una troballa que, en cas de confirmar-se, faria aquest enclavament encara més singular.

En aquesta ocasió, la revista Monte Catano s’obre, a més, amb un estudi preliminar sobre un dipòsit amb restes d’animals localitzat a l’accés principal del poblat ibèric de les Maleses. Els autors de l’article, David García i Sandra Ortega, van explicar durant la presentació que el dipòsit, que es troba a la base d’una torre de defensa, estava segellat amb una llosa i que això indica que possiblement s’hauria fet de forma intencionada, amb motiu d’alguna cerimònia o ritual. Les restes òssies d’animals que s’hi han trobat pertanyen a les tres espècies més importants de l’anomenada "tríada domèstica", és a dir, bovins, ovicaprins i porcs. La troballa suggereix que els habitants del poblat seguien una dieta rica en carn. El dipòsit encara s’ha d’acabar d’excavar i aquest article respon a un primer estudi.

Aquesta edició de la revista del Museu Municipal de Montcada i Reixac també inclou un article sobre la Santa Inquisició i el procés obert contra el prevere de Montcada al segle XVI, Andreu Segalós, obra de Xavier Colomer; i un altre sobre l’exili provocat per la Guerra Civil amb perspectiva de gènere de la graduada en Història Janira Lozano que analitza els nous costums i identitats adoptats per les persones exiliades i com aquest fenomen va afectar les concepcions de la masculinitat i la feminitat.

A la presentació, feta a l’Ajuntament de Montcada i Reixac el divendres 27 de gener, van assistir-hi Mercedes Durán, directora del Museu Municipal de Montcada, Gemma Hidalgo, directora de l’Institut Montserrat Miró i Vilà, responsables de les excavacions al poblat, també del director de consolidació, Jordi Choren, i de la directora del Parc de la Serralada de Marina, Cinta Pérez.

Més de vint anys d'excavacions i descobertes

Fa més de vint que es fan campanyes arqueològiques consecutives a les Maleses. Cada edició aporta nova informació sobre l'indret, les edificacions, com vivien els seus habitants, etc. Les tasques estan coordinades pel Museu municipal de Montcada i Reixac i finançades pel Consorci del Parc de la Serralada de Marina. Per la seva banda, l'Ajuntament de Montcada i Reixac sufraga els treballs de consolidació de l'espai. ​​​​​​

Font de la informació: La Veu de Montcada i Reixac i XPN

Categoria: Marina, Educació ambiental, ODS, Llibres, revistes i CD, Vídeos, Educació ambiental,