Marina La finca, propietat de la Diputació de Barcelona, compta amb una extensa zona forestal afectada per la sequera i la plaga del Tomicus

Finalitzen els treballs forestals a la finca de Torribera de Santa Coloma de Gramenet, al Parc de la Serralada de Marina

23/05/2024

Des de finals de març i fins a inicis de maig s’han realitzat treballs forestals per tallar i retirar uns 200 pins pinyers de la finca de Torribera, propietat de la Diputació de Barcelona i situada al Parc de la Serralada de Marina. La majoria d’aquests pins (Pinus pinea) ja estaven morts o molt afectats per la situació de sequera i també per l’escarabat comú del pi (Tomicus destruens).

Gairebé la meitat de les hectàrees de la finca de Torribera estan poblades per aquest tipus de pi, el qual, darrerament, està patint enormement com a conseqüència de l’estrès hídric i, amb ell, l’entrada de plagues que provoquen la mort de l’arbrat. Els treballs que s’hi han dut a terme per part de l’ADF La Serralada han consistit en la tala dels arbres morts i l’extracció o trituració de la fusta i les restes generades. Amb aquesta actuació s’ha aconseguit eliminar aquests arbres (i amb risc de caiguda), minimitzar el risc d’incendi forestal, i disminuir la propagació del Tomicus destruens per altres zones del mateix municipi o municipis propers.

Aquestes intervencions es van fixar en una reunió mantinguda entre el Consorci del Parc de la Serralada de Marina i l’Ajuntament de Santa Coloma de Gramenet (població on es troba situada la finca) el passat mes de febrer, on es va sol·licitar que des de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona es col·laborés econòmicament i tècnicament per retirar els arbres secs de la zona. Cal tenir en compte que el Recinte Torribera compta amb un gran nombre d’usuaris dels diferents equipaments que el formen, de manera que l’actuació forestal havia de ser prioritària, ja que suposava un augment del risc d’incendi. Tot i així, no es descarta que puguin ser necessàries noves intervencions en els propers mesos degut a la forta afectació de tota la zona per la sequera en general i pel Tomicus en particular.

Categoria: Gestió del medi, Marina, Gestió hàbitats/ecosistemes,