Marina En fan la presentació a l’Ajuntament de Montcada i Reixac

La darrera campanya d’excavacions descobreix una possible nova torre defensiva a les Maleses

05/02/2024

La 23a campanya d’excavacions arqueològiques al jaciment ibèric de les Maleses, al Parc de la Serralada de Marina, va donar com a resultat el descobriment d’una altra torre defensiva. Aquesta va ser la principal conclusió de la presentació que es va fer a la Casa de la Vila de Montcada i Reixac el divendres 2 de febrer en un acte organitzat per l’Ajuntament, a través del Museu Municipal, i l’entitat Els Amics del Museu. També va comptar amb una representació de l’INS Montserrat Miró, que hi porta a terme el projecte “Vivint l’arqueologia”.

La campanya que es va fer a l’estiu del 2023 va permetre localitzar la que podria ser una altra torre defensiva a l’extrem nord del jaciment ibèric. La primera torre de guaita va ser localitzada el 2019 a l’extrem sud del poblat, mentre es resseguia el perímetre del mur que envoltava l’assentament –part del qual ha desaparegut. Segons els responsables de les excavacions, Mercedes Duran, Jordi Chorén i Gemma Hidalgo, la confirmació d’aquest nou element de defensa trobat l’estiu passat no es podrà analitzar fins a la propera intervenció arqueològica, ja que encara està cobert de sediments.

La campanya d’excavacions va comptar amb la participació d’una trentena de voluntaris, que van treballar per torns. La majoria són alumnes i exalumnes de l’INS Montserrat Miró, però també hi ha persones que s’han vinculat al projecte de manera voluntària. Com és habitual, l’estiu passat també es van trobar una gran quantitat de restes ceràmiques, algunes de l’època romana, i de metalls a les zones excavades. La troballa més destacada ha estat un podall, utilitzat en les tasques agrícoles.

A la darrera campanya també s’ha continuat amb els treballs de recuperació dels espais i consolidació de les estructures que, gràcies a la subvenció del Consorci del Parc de la Serralada de Marina i de l’Ajuntament, pretén iniciar la museïtzació del jaciment amb l’objectiu de crear el Parc arqueològic de les Maleses.

L’acte de presentació dels últims resultats va comptar amb Jordi Chorén, director de Consolidació; Gemma Hidalgo, directora de l’INS Montserrat Miró i coordinadora del projecte pedagògic; i Mercedes Durán, directora d’honor del Museu Municipal. El Parc de la Serralada de Marina i el Consorci per Estudis Avançats de Barcelona (CASA), entitats que donen el seu suport econòmic a aquest projecte, van estar representades per Toni Navarrete, tècnic d’ús públic i d’educació ambiental del Parc, i Juanjo Romero, director del CASA.

En representació de l’Ajuntament, l’alcalde de Montcada i Reixac, Bartolo Egea, va felicitar i agrair la implicació de tot l’equip que ha participat en la campanya d’excavacions, posant en valor la presència de gent jove que fa aquesta tasca de voluntariat.

Font de la informació: Ajuntament de Montcada i Reixac

Categoria: Marina, Turisme sostenible, Educació ambiental, Viu el parc, ODS,