Marina En dues zones concretes considerades de més risc de caiguda d'arbres secs i afectats per l'insecte

Treballs forestals per lluitar contra la plaga del 'Tomicus destruens' a Sant Fost

21/02/2020

El Consorci del Parc de la Serralada de Marina portarà a terme una actuació en dues zones properes a la població de Sant Fost de Campsentelles i a la carretera de la Roca.

L'any 2015 es va començar a constatar un decaïment del pi pinyer en tota la zona de Maresme que, de mica en mica, es va anar estenent a les comarques properes. Aquest decaïment obeeix a causes estructurals (sequera acumulada, poca gestió forestal i la consegüent competència per l’aigua i els nutrients) així com a causes immediates, com el present atac del perforador Tomicus destruens.

La primera disminució de zona afectada comença a fer-se notar tant per les contundents actuacions realitzades com per una millora de la meteorologia en els darrers anys.

En aquests moments, un dels punts de més perill, per la situació estructural de les masses forestals properes, és el localitzat en els vessants S/SE situades al nord del riu Besòs. Concretament, s’han localitzat dues zones amb alta intensitat d’atac als municipis de Santa Coloma de Gramenet i Sant Fost de Campsentelles.

L’oportunitat d’atac per aquest perforador la trobem en el període comprès entre l’entrada de l’adult al tronc en el mes de setembre i l’eclosió dels nous adults a l’abril. Durant aquest període l’atac mecànic, tallant i triturant els peus afectats, provocarà una intensa disminució de la població.

Objectius de l'actuació

Així, l’actuació que es portarà a terme al llarg d’aquest mes de febrer i principis de març té per objectiu disminuir la propagació de l’insecte per altres zones del mateix municipi o municipis propers; treure el combustible mort i perillós per caiguda dins del bosc; minimitzar el risc d’incendi forestal a causa d'aquest combustible sec originat pels arbres morts atacats, i sanejar les parts afectades deixant únicament aquells arbres sans i no afectats per l’insecte.

Així doncs, s’actuarà en dues zones concretes dins del municipi de Sant Fost de Campsentelles. Es tracta de zones més properes a la població i a la carretera de la Roca (aproximadament el km 13 de la carretera BV-5001) que s’han considerat zones de més risc de caiguda d’arbres secs i afectats per l’insecte. La superfície arriba a les 12,96 hectàrees i l'actuació té un cost de 14.989,88 euros.

Categoria: insectes, Marina, Relleu, Biodiversitat, invertebrats, ODS, hàbitats, Paisatge, Gestió del medi, flora, Recerca i seguiment, fauna, general,