Montesquiu Després d'un 2019 excepcional, al 2020 s'han estabilitzat el nombre de captures en els mostrejos

El ratolí de bosc és el mamífer més abundant al Parc del Castell de Montesquiu segons el seguiment de petits mamífers (SEMICE)

09/11/2020

Els resultats dels dos primers anys de seguiment de petits mamífers (SEMICE) en dues parcel·les del Parc del Castell de Montesquiu destaquen la presència del ratolí de bosc (Apodemus sylvaticus), la musaranya comuna (Crocidura russula) i el ratolí lleonat (Apodemus flavicollis) tant en l’hàbitat de pineda de pi roig com en l’hàbitat de bosc de ribera. En aquest darrer hàbitat, també s’han pogut identificar talpons rojos (Myodes glareolus). El ratolí de bosc és l’espècie de micromamífer més abundant al Parc.

Finalitza el segon any de seguiment de petits mamífers al Parc del Castell de Montesquiu. L’estudi s’emmarca dins el projecte SEMICE, coordinat pel Museu de Ciències Naturals de Granollers, i consisteix en el mostreig de dues parcel·les formades per trenta-sis paranys de captura en viu en cadascuna d’elles. Durant l’any, es duen a terme dues campanyes de seguiment, a la primavera i a la tardor, i en cada una s’instal·len els paranys durant tres nits consecutives i es revisen cada matí per tal de fer un recompte dels individus capturats i identificar-ne l’espècie.

Les parcel·les engloben dos hàbitats típics del Parc del Castell de Montesquiu, per una banda, la pineda de pi roig amb sotabosc d’aurons, blades i moixeres, on de moment s’han trobat tres espècies de petits mamífers (per ordre d’abundància): el ratolí de bosc (Apodemus sylvaticus), la musaranya comuna (Crocidura russula) i el ratolí lleonat (Apodemus flavicollis); per altra banda, l'hàbitat del bosc de ribera format per freixes, oms i pollancres, on han aparegut les tres espècies anteriors però, a més, també s’hi ha capturat un bon nombre de talpons rojos (Myodes glareolus).

Després d’un 2019 excepcional pel que fa al nombre de captures al Parc (tant a la primavera com a la tardor es van capturar prop d’un centenar d’individus diferents sumant les dues parcel·les), aquest 2020 ha estat marcat per una estabilització de les poblacions que s’ha situat al voltant de la cinquantena d’individus en total, un nombre que segueix sent raonablement elevat.

Aquesta tardor, durant la quarta campanya de seguiment (de l’1 al 4 de novembre), l’espècie dominant ha continuat sent el ratolí de bosc, seguit de la musaranya i del ratolí lleonat. El nombre de captures de talpó roig ha disminuït durant el 2020, però, en canvi, la proporció de musaranya ha augmentat notablement després d’un estiu força plujós. Aquestes variacions podrien respondre, a priori, a l’evolució cíclica de les poblacions d’algunes espècies de petits mamífers, influenciada per la disponibilitat d’aliment durant el període òptim de reproducció.

Seguiments, una eina bàsica per a la gestió i conservació de la biodiversitat

En marxa des del 2008 i coordinat pel Museu de Ciències Naturals de Granollers juntament amb la SECEM, el SEMICE és un projecte de monitoratge de micromamífers o petits mamífers comuns (aquells insectívors i rosegadors més menuts, de menys de 150 g de pes) a gran escala i a llarg termini que se sustenta en una xarxa d’estacions de control a càrrec de col·laboradors majoritàriament voluntaris. L’any 2019 s’hi van incorporar dues estacions al Parc del Castell de Montesquiu, la pineda del serrat del Castell i la riera de Sora.

Aquest seguiment s’ha realitzat en el marc del conveni de col·laboració per a l’execució del Pla estratègic de seguiment i recerca per a la conservació del medi natural (fauna: papallones, petits mamífers, ratpenats, amfibis i rèptils) de la Xarxa de Parcs Naturals entre el Museu de Ciències Naturals de Granollers i la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona.

Font de la informació: Marc Vilella / Museu de Ciències Naturals de Granollers

Categoria: flora, fauna, vertebrats, mamífers, hàbitats, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Gestió del medi, Divulgació, Montesquiu, Biodiversitat, ODS,