Montesquiu S’han seleccionat 80 espècies d’ocells per la seva elevada presència o per la seva bellesa o singularitat

Un desplegable il·lustrat mostra els ocells de l'Espai d'Interès Natural Serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt

14/12/2021

Els ocells de l'Espai d’Interès Natural Serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm–Bellmunt disposen d’un nou desplegable il·lustrat que té vocació de ser una eina pedagògica i una guia de camp per a tots aquells aficionats a l’ornitologia. La publicació és fruit de la col·laboració entre les diverses entitats: el Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura (CVGOB), la Fundació Barcelona Zoo, el Grup de Naturalistes d’Osona (GNO), el Grup d’anellament de Calldetenes-Osona (GACO) i el Parc del Castell de Montesquiu.

Al desplegable s’ofereix informació sobre el nom comú i científic de cada espècie, el seu estat a Catalunya, plomatge, fenologia, època, tipus de plomatge, gènere, entre d’altres.  Es va presentar el passat 2 d’octubre, aprofitant la celebració del dia Mundial dels Ocells que es coordina des del Parc del Castell de Montesquiu.

El CVGOB i el Zoo de Barcelona van signar un conveni a mitjans d’aquest any amb l’objectiu de desenvolupar materials de difusió i coneixement que ajudin a la ciutadania a conèixer la diversitat d’espècies animals que es poden trobar en els espais naturals i en els entorns urbans i periurbans del territori que conformen els municipis de la Vall del Ges, Orís i Bisaura i de l’EIN Serres de Milany-Santa Magdalena i Puigsacalm-Bellmunt.

De les més de 350 espècies d’ocells que s’han observat a Catalunya, un centenar les podem trobar en aquest Espai d’Interès Natural (EIN). D’aquestes, se n’han seleccionat 80 per la seva elevada presència o per la seva bellesa o singularitat.

Aquest espai natural té un caràcter essencialment humit i està dominat principalment per boscos caducifolis propis de les terres centreeuropees. La fageda als indrets obacs i la roureda de roure martinenc amb boix als solells i terrenys plans. A les fondalades i zones més fresques hi trobem boscos caducifolis mixts amb espècies com l’auró, el freixe de fulla gran, l’avellaner, el til·ler o l’om. Les coníferes hi estan representades per les pinedes de pi roig, les quals poden formar boscos mixts amb el faig. L’alzinar muntanyenc s’enfila fins als 900 m en alguns vessants assolellats.

El desplegable es pot trobar gratuïtament a tots els Ajuntaments del Bisaura, al punt d’informació del Parc del Castell de Montesquiu, biblioteques del territori i en diferents llocs que funcionen com punts d’informació de la Vall del Ges i el Bisaura. També hi ha la intenció d’acostar aquest desplegable a les escoles del territori perquè puguin fer-ne ús com a eina pedagògica.

Categoria: fauna, Divulgació, Publicacions, Montesquiu, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,