Montseny Problemes a les principals vies de circulació del Parc Natural

Balanç de les afectacions del temporal Gloria al Parc Natural del Montseny

27/01/2020

El temporal de vent i pluja de la setmana passada ha afectat de forma greu diverses zones del Parc Natural del Montseny, fet que dificulta l’accés i la circulació en diverses àrees de l’espai natural. Una de les principals vies d’accés al Parc es troba afectada per incidències, la BV-5301 de Santa Maria de Palautordera a Seva per Collformic, que es troba tallada des del PK 17 al 31,8, amb accés impracticable entre els pobles de Montseny i el Brull.

Els més de 300 mm de pluja i la neu que van caure durant la setmana passada al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny han fet estralls en la circulació de les vies principals. La presència d’un esvoranc de grans dimensions al punt quilomètric 28,6 de la carretera BV-5301 va impossibilitar l’accés a Collformic des del poble del Brull. S’està treballant per habilitar vies de circulació alternatives i que la població local propera a la zona de l’esvoranc no es quedi incomunicada.

Des de l’altre vessant de Collformic, vessant que afecta el municipi de Montseny, esllavissades i presència d’esquerdes al quilòmetre 25 de la mateixa carretera també impossibiliten la circulació dels veïns. Tot i així, des de l’Ajuntament han permès el pas exclusiu per als veïns determinades hores al dia (de les 6 a les 8 h, de les 13,30 a les 15,30 h i de les 18 a les 20 h). Aquest horari pot veure’s modificat en funció de les condicions meteorològiques i de les tasques de treball per al condicionament de la via que s’estan duent a terme.

Molts veïns i veïnes, al voltant d’una cinquantena, que viuen en cases aïllades i disseminades de diferents municipis del Parc Natural han vist afectades les seves activitats habituals i han quedat incomunicats, ja sigui bé per arbres caiguts, per esllavissades o fang o per inundacions a les pistes forestals d’accés a les cases. Des del divendres 24 de gener s’està treballant amb la prioritat de donar accés als veïns que restaven incomunicats.

Més afectacions

També es troben tancades a la circulació de vehicles la pista forestal asfaltada d’accés al turó de l’Home des de l’Àrea d'esplai de la plana del Coll fins a Santa Fe de Montseny, i la pista de Penyacans, així com els accessos al pla de la Calma des de Collformic al Bellver, la pista de l’Avencó al Soler i les pistes del Bellit i del Molar, al pla de la Calma.

A les altres carreteres d’accés al Parc Natural com són la BV-5114 de Campins a Santa Fe del Montseny i Sant Marçal, la GI-5101 de Sant Marçal a Viladrau, i la BV-5119 de Mosqueroles a la Costa de Montseny i Fontmartina, cal circular amb precaució pels punts afectats per esllavissades i plaques de gel.

Durant el cap de setmana passat, a les principals àrees de visitants com Santa Fe de Montseny i Fontmartina les zones d’aparcament presentaven unes condicions deficients a causa del fang i gel i és per aquest motiu que, des de la direcció del Parc Natural es recomanà no accedir al Parc el cap de setmana amb vehicle privat i fer ús del servei Bus Parc.

Restriccions en els itineraris senyalitzats

També hi ha restriccions d’accessos als itineraris senyalitzats del Parc Natural, sobretot els itineraris propers a rieres i torrents, que es troben afectats per les pluges amb l’estat del ferm molt feble, per la qual cosa es recomana prudència en tots els desplaçaments a peu.

Són: el GR 5 de Montseny a Fontmartina, tram impracticable per esllavissada. GR 83 Camí del Canigó tram impracticable a la zona de Riells per desaparició d’una passera. Volta al pantà de Santa Fe, tot l’itinerari es troba enfangat per la crescuda de la riera de Santa Fe i l’estat de l’embassament, amb presència de neu i gel i trams relliscosos. SL-C 91 Riera de Vallforners, itinerari impracticable per desaparició de totes les passeres i ponts de l’itinerari així com també l’itinerari del sot de l’Infern.

Trobareu més informació a la pàgina web d'avisos i alertes del Parc Natural del Montseny. També podeu seguir-nos a les xarxes socials del Parc Natural i Reserva de la Biosfera (Facebook, Twitter i Instagram).

Categoria: general, Montseny, ODS, Diputació de Barcelona,