Montseny Amb un filtre verd

El Parc Natural del Montseny millora el sistema de depuració d'aigües residuals del Centre d'Informació de Fogars de Montclús

$urlFileEntry

El nou filtre verd. Autor: XPN

05/05/2021

El Centre d'Informació de Fogars de Montclús, situat en una rotonda d’entrada al Parc Natural entre els municipis de Sant Celoni i Mosqueroles i Campins, disposa des d’aquesta primavera d’un nou sistema de depuració d’aigües residuals, grises i negres, amb un filtre verd de fitodepuració. Amb aquest nou sistema, el Parc compta amb una solució ecològica, de fàcil manteniment i autogestionable per un equipament que rep uns 7.000 visitants a l’any.

La fitodepuració o tractament de les aigües residuals per mitjà de filtres plantats consisteix a abocar directament les aigües residuals en un recipient ple de graves i sorres, disposades en capes, i plantat de canyís. Les matèries sòlides queden retingudes a la superfície del filtre i comencen un procés de descomposició aeròbic, mentre que les aigües travessen lentament les capes de graves i surten pel fons del filtre. Així s’aconsegueix una ràpida separació de la part orgànica sòlida de la part líquida (tractament primari) i l’inici del procés biològic de depuració (tractament secundari). El canyís captura els elements dissolts a l’aigua, com el nitrogen, i alhora alimenta i protegeix el cultiu de microorganismes fixats a les capes superficials del filtre.

A la superfície del filtre no es genera llot, sinó un compost que no desprèn pudors gràcies a la degradació de la matèria orgànica en presència d’oxigen. Aquest compost s’ha de retirar cada deu anys i es pot fer servir per adobar les plantes. Les obres del nou filtre, que té una superfície de 30 m2, han estat adjudicades a l’empresa Jardinistes en acció, SLU i  han tingut un cost de 36.430,56 euros.

Fins ara, l’equipament comptava amb una fossa sèptica convencional d’uns 3.000 litres que realitzava un procés de depuració mitjançant la decantació i digestió anaeròbia de les aigües residuals, però les analítiques d’autocontrol de l’aigua depurada indicaven que el tractament no es feia correctament. A més, aquest sistema genera pudors i fangs que cal extreure i transportar a una planta de tractament, fet que comportava externalitzar el problema de gestionar els residus contaminants. Ara, el cicle de degradació de les matèries orgàniques i depuració d’aigua és complet i no necessita cap fosa sèptica ni tampoc treure fangs. L’aigua depurada torna a fer el cicle i s’aboca a la riera de Campins, que passa a prop del Centre d'Informació.

ODS i gestió sostenible de l’aigua

La Diputació de Barcelona té entre els seus objectius i reptes més immediats el compliment dels Objectius de desenvolupament sostenible. L’objectiu 6 "Aigua neta i sanejament" és precisament garantir la disponibilitat i una gestió sostenible de l’aigua i el sanejament per a totes les persones. Es tracta de garantir que tothom tingui accés a aigua potable i a instal·lacions sanitàries.

Aquest ODS demana l’accés a l’aigua potable, com també el sanejament i la gestió d’ecosistemes d’aigua dolça, essencials per a la salut humana, la sostenibilitat ambiental i la prosperitat econòmica. Promou l’accés universal, equitatiu i a un preu assequible a l’aigua potable i als serveis de sanejament i higiene adequats. D’altra banda, es tracta de millorar la qualitat de l’aigua i augmentar-ne substancialment el reciclatge i la reutilització en condicions de seguretat, així com d’utilitzar de manera eficient els recursos hídrics.

Font de la informació: Xarxa de Parcs Naturals

Categoria: Hidrologia, fongs, Gestió del medi, Montseny, ODS,