Montseny La prova pilot s’ha fet entre el 12 d’octubre i el 10 de desembre

El Punt d’acollida de Fogars per accedir al Parc Natural del Montseny acull més de 750 participants a les activitats i incrementa l’ús del Bus Parc en un 54 %

14/12/2023

La prova pilot per gestionar l’augment de visitants durant la tardor al Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny ha obtingut bons resultats. Entre el 12 d’octubre i el 10 de desembre del 2023, els caps de setmana i festius, en total 21 dies, han participat a les activitats organitzades al punt d’acollida proper al Centre d'Informació de Fogars de Montclús un total de 750 persones. A més, el servei de Bus Parc ha duplicat usuaris respecte les mateixes dates del 2022.

A la feixa habilitada per aparcar els vehicles que accedien a Santa Fe i Fontmartina, on els aparcaments són limitats i se solen congestionar, s’hi han aturat a l’hora punta fins a 500 vehicles durant tot el període. El dia amb més vehicles se n'hi van aturar 70 i amb una mitjana de 40 vehicles al dia, excepte un parell de dies en què les condicions meteorològiques van fer minvar els visitants.

Gràcies a la col·laboració amb l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny i diverses empreses acreditades amb la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), en total es van programar en tots els dies 96 activitats, amb un total de 750 participants. Van ser sis empreses que van oferir nou activitats diferents.

El dia 1 de novembre s'hi va afegir, a més a més, la ubicació d’un Punt Lila, resultat de la col·laboració amb l’Àrea de Feminismes i Igualtat de la Diputació de Barcelona, on es van fer una vintena d’intervencions.

Pel que fa a les dades dels usuaris del bus, es pot dir que ha sigut tot un èxit: els usuaris s’han incrementat un 54 % respecte l’any anterior, amb un total de 2.216 serveis el mes d’octubre i 2.183 el mes de novembre, de les línies de Santa Fe i Fontmartina.

Aquesta mesura per fomentar el transport públic complementava l’ampliació d’horaris, entre el 7 d’octubre i el 5 de novembre, de la línia de Santa Fe, amb més expedicions, i el pas a línia regular de la de Fontmartina, que habitualment fa servei a demanda.

La prova pilot va ser una acció proposada en el si del grup de treball de mobilitat del Montseny, integrat pels representants dels ajuntaments del Parc, consell comarcals, Mossos d’Esquadra, Servei Català de Trànsit, Unitat Regional de Medi Ambient dels Mossos d’Esquadra (URMA), Agents Rurals i entitats del Parc, i és una resposta de les inquietuds expressades en els diferents òrgans de gestió del Parc Natural.

Durant la tardor, el Parc Natural del Montseny rep molts visitants atrets tant pels canvis de color de la vegetació com per la recol·lecta de bolets i castanyes. El lloc més freqüentat és la vall de Santa Fe, però també Collformic i la zona de Fontmartina. Així mateix, altres punts amb problemàtica d’accessos en aquesta època són Riells de Montseny i Viladrau. S’estima que el 2022 més de 100.000 persones van visitar la vall de Santa Fe (gairebé 40.000 a la tardor) i més de 33.000 Collformic (prop de 20.000 a la tardor).

Des del Parc Natural també es treballa de forma coordinada amb el Servei Català de Trànsit, de manera que, quan el personal del parc informa que els aparcaments estan plens, es comunica al CIVICAT (Centre d’Informació Viària de Catalunya), on es prenen les mesures per informar i gestionar els punts de conflicte, entre elles l’avís als plafons lluminosos situats a les carreteres d’accés principals. Així, aquests dies s’ha avisat quan els aparcaments de Collformic i de Santa Fe estaven plens.

Categoria: Educació ambiental, Montseny, Turisme sostenible, Educació ambiental, ODS,