Montseny Va participar-hi el cuiner Pep Salsetes i Emili Soms del Pomari d'Arbúcies

Es lliuren els premis del 6è Concurs de Receptes de la Biosfera en un acte que reinvindica la cuina i varietats tradicionals

02/03/2023

"Quan les tastes, les varietats tradicionals són més bones." Aquesta fou una de les frases que va dir Pep Salsetes en l’acte de lliurament de premis del 6è Concurs de Receptes de la Biosfera (edició 2022) fet el dimecres 1 de març al Museu Etnològic del Montseny, la Gabella, d’Arbúcies. Al llarg del certamen es van presentar 28 receptes en les sessions fetes als municipis d'Arbúcies, Cànoves i Samalús, Fogars de Montclús, Seva, Tagamanent i Viladrau. L'acte d'entrega de guardons va ser una defensa de la cuina i de les varietats tradicionals.

En Pep Salsetes és un conegut cuiner i pagès, que des de fa molts anys treballa per recuperar i revaloritzar les varietats tradicionals de verdures, hortalisses i fruites. Com a cuiner, aviat es va adonar de la importància de la matèria primera, del producte, i va començar a interessar-se per les varietats tradicionals. El dimecres 1 de març va compartir una petita part del coneixement que ha anat acumulant al llarg d’una vida dedicada a la cuina popular i tradicional. Va ser a l’acte de lliurament dels premis als millors plats de l’edició del 2022 del Concurs de Receptes de la Biosfera, celebrat al Museu Etnològic del Montseny, la Gabella, d'Arbúcies.

En la categoria de primers plats, els premis van ser per al tombat de col i mongetes de Roser Parera (Cànoves i Samalús) i els ceps amb porros i botifarra negra de Carme Vilarrasa (Seva). Entre els segons plats, van guanyar els cargols amb peu de porc i castanyes de Maria Serra (Viladrau) i la cua de vedella amb pinencs i castanyes de Fina Jiménez (Arbúcies). I les millors postres van ser les peres de Festa Major de Montse Pineda (Seva) i el pastís de castanyes a la ratafia amb xocolata d’Elisenda Torres (Cànoves i Samalús). Finalment, el premi a la millor beguda va ser per a la beguda de nous del Montseny de Pau Castells (Viladrau).

Defensa de la cuina tradicional

En aquesta 6a edició del Concurs de Receptes de la Biosfera, que s’ha dut a terme en sis municipis (Arbúcies, Cànoves i Samalús, Fogars de Montclús, Seva, Tagamanent i Viladrau), s’han presentat un total de 28 receptes, preparades per vint dones i cinc homes. Sense saber-ho, en Pep Salsetes feia la reflexió que, en la pèrdua de la cuina tradicional, "els homes hi tenim bona part de culpa, perquè no hem cobert el buit que deixen les dones" quan s’han alliberat de l’obligació social de cuinar.

També va destacar que, en els tastos que organitzen sobre varietats comercials i tradicionals de tomàquets o enciams, "quan la gent les compara, ja veu que les varietats tradicionals són més bones". I va elogiar la gran tasca feta per Emili Soms, també present a l’acte, que durant molts anys ha anat recollint varietats autòctones de poma i les manté vives en el seu Pomari d’Arbúcies, un llegat que es podria perdre si ningú agafa el relleu. Tots dos van rebre com a agraïment un exemplar del llibre Cuina, societat i natura al Montseny. Reserva de la Biosfera, que recull les receptes de les quatre primeres edicions del Concurs.

En el lliurament, que va ser precedit d’una visita guiada al Museu Etnològic del Montseny, també hi van intervenir Pere Garriga, alcalde d’Arbúcies, i Joana Barber, directora de la Reserva de la Biosfera del Montseny. Si el primer animava el nombrós públic assistent a no deixar de cuinar plats tradicionals, Barber destacava la importància que el consum de productes i varietats locals té per al desenvolupament sostenible. Al final de l’acte, moltes persones ja començaven a pensar en els plats que presentaran en la propera edició.

Font de la informació: IPACIM - Lluís Garcia Petit

Categoria: Gestió del medi, Divulgació, Publicacions, Montseny, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Llibres, revistes i CD, Educació ambiental,