Montseny Reflecteix l'activitat del Parc Natural i les xifres més destacables de l'any 2023

La Junta Rectora del Parc Natural i Reserva de Biosfera del Montseny aprova la Memòria de l'any 2023

31/05/2024

El Parc Natural i Reserva de la Biosfera del Montseny és un dels catorze parcs que formen part de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Situat a la serralada prelitoral catalana, ocupa una extensió de 31.063,90 ha distribuïdes entre divuit municipis que pertanyen a tres comarques (Osona, la Selva i el Vallès Oriental). Enguany, la Memòria anual del Parc, corresponent a les actuacions, activitats i xifres de l’any 2023, ha estat presentada i aprovada, el dia 30 de maig, per la Junta Rectora del Parc Natural, que n'és l'òrgan de govern i participació. Així mateix, ja és consultable al web de la Gerència de Serveis d’Espais Naturals.

Pel que fa a qüestions de governança, la Junta Rectora del Parc Natural del Montseny, durant l’any 2023 va aprovar el reglament de funcionament intern de cadascun dels òrgans de participació del Parc, així com el programa d’actuació per al 2024. Un altre dels temes importants que s’han treballat durant el 2023 ha estat la redacció del Pla de protecció del medi natural i del paisatge del Parc, del qual també s’està revisant tot el marc normatiu vinculat.

Com a actuacions de conservació, cal destacar les obres relacionades amb el projecte Life Tritó Montseny, amb la construcció de sistemes de recuperació d'aigües pluvials i escorrentia en diferents indrets i masies del Parc Natural. Així mateix, també s'han dut a terme projectes relacionats amb la construcció d'un pas d'aigua al camí de Fontmartina, el qual assegura la connectivitat ecològica d'aquells torrents situats en conques hidrològiques protegides.

Xifres de referència de visitants al Parc Natural del Montseny durant el 2023

En la Memòria també apareixen reflectides les dades de freqüentació del Parc Natural durant l'any 2023. Val a dir que 139.502 persones han estat usuàries dels equipaments que formen part de l'espai natural i 24.812 han assistit a activitats que s'hi han organitzat, fent un total de 164.314. Es preveu que el total estimat de visites al Parc ha estat de 522.917, informació que s'extreu a través de les dades dels aparcaments proporcionades pels informadors del Parc i de les dades extretes pels ecocomptadors.

En referència a la mobilitat sostenible mitjançant el Bus Parc, durant l’any 2023 el nombre d’usuaris ha ascendit a 19.309 en les cinc línies que donen cobertura a gran part de l’àmbit del Parc, xifra que ha suposat un 54 % més respecte a l’any anterior. Pel que fa a alguns dels programes d’ús públic del Parc, cal destacar que s’han dut a terme 46 passejades guiades amb un total de 717 participants. Així mateix, sobre el programa educatiu Coneguem els nostres parcs, que el 2023 va arribar a la seva 40a edició, hi han participat 1.748 alumnes i 104 mestres de 49 escoles d’un total de 13 municipis que s’inclouen dins el Parc. Totes les dades de visitants, així com l'estudi de perfil de visitant, es poden veure ampliades a la Memòria del Sistema de Qualitat del Parc Natural, la qual serà publicada en breu en el següent apartat.

Sobre altres programes d'ús públic que es duen a terme al llarg de la Xarxa de Parcs Naturals, cal destacar els 1.295 participants de Viu el parc al Parc Natural del Montseny, on s’han dut a terme 25 actes amb 31 actuacions durant el 2023. En el cas de Poesia als parcs, enguany hi han participat 16 poetes, 11 músics i un grup musical, amb l’assistència d’un total de 297 persones. Finalment, com a informació de rellevància, el Montseny ha iniciat el programa Parcs i biblioteques... naturalment!, en què durant el 2023 participen conjuntament amb les biblioteques dels municipis del Vallès Oriental, Aiguafreda, la Garriga, Sant Antoni de Vilamajor i Santa Maria de Palautordera, a més del Bibliobús Montnegre i els dos centres de documentació del Parc. A més, s’ha posat en funcionament el servei “El Montseny a la motxilla”, un servei de préstec de motxilles pensat per a famílies amb nens de 3 a 12 anys amb l’objectiu principal de difondre i donar a conèixer el Parc Natural del Montseny al públic familiar.

Categoria: Montseny, Memòries,