Montseny La proposta va aplegar un públic nombrós

Masia Mariona acull el primer concert del VIII Circuit de Lied del Montseny

18/10/2018

El VIII Circuit de Lied del Montseny, 'En Franz, en Robert i en Johannes són del Montseny', va arrencar la seva 8a edició el diumenge 7 d’octubre amb el concert 'Cantar i fer paper' a Masia Mariona, seu de l'Oficina del Parc Natural del Montseny - Reserva de la Biosfera, a Mosqueroles (Fogars de Montclús). La proposta compta amb el suport de la Diputació de Barcelona i s’emmarca dins els actes de commemoració dels quaranta anys de la Reserva de la Biosfera del Montseny (1978-2018).

Música en connexió amb el patrimoni cultural i popular de Catalunya

La decisió de realitzar el primer concert del Circuit a Masia Mariona, casa que fou propietat de la família Patxot i seu actual de l’exposició permanent "Univers Patxot", no va ser casual atès que va ser precisament el mecenes Rafael Patxot qui va finançar l'Obra del Cançoner Popular de Catalunya (1921-1936).

Les peces protagonistes del concert a Masia Mariona van ser cançons populars catalanes que es cantaven en els molins paperers locals i que han estat recuperades pel professor i antropòleg Jordi Castellví.

Interpretades pel guitarrista Mario Mas, col·laborador habitual de Sílvia Pérez Cruz i Paco Ibáñez, i la veu de la menorquina Anna Ferrer, tots dos artistes van omplir la sala d’emocions i van traslladar al públic els sentiments i la visió de la realitat social que els treballadors dels molins situats a les conques dels rius Anoia i Mediona-Riudebitlles expressaven a través de les cançons populars de l’època.

Segons Jordi Mas, director artístic de La Fàbrica de Lied, "Cantar i fer paper" va ser una oportunitat de tornar als orígens d’aquest gènere clàssic: "La major part dels lieds de diferents nacions del món provenen de la cançó popular, i Masia Mariona, un lloc emblemàtic del Montseny, és part de la història del lied a Catalunya gràcies al compromís que sempre va tenir el mecenes Patxot envers el patrimoni musical català”.

El concert pren el seu nom del llibre Cantar i fer paper, escrit per Jordi Castellví i editat aquest 2018 pel Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya i el Molí Paperer de Capellades a través d’Eumo Editorial. A la xerrada que va precedir a la interpretació musical, Jordi Castellví va destacar com aquestes peces ens serveixen per construir la història del nostre país i entendre el moment present: “Avui, les antigues cançons de feina i de festa ens dibuixen el paisatge d’una societat desapareguda que tenia en la poètica elements per a la reflexió sobre els conflictes, les categories socials, les diferències i les desigualtats. Les cançons en els molins paperers trenquen el silenci dels patrimonis industrials i ens permeten veure’ls i comprendre’ls en la dimensió del sentiment amb les seves misèries i alegries”.

Una sala plena de gom a gom

El concert es va a dur a terme en una sala plena de gom a gom, fet que confirma l’interès del gran públic por la música clàssica i la conservació del patrimoni històric i musical català. Entre altres, hi van assistir el director del Parc Natural del Montseny, Lluís Martínez, i Liliana Tomàs, neta de Joan Tomàs, etnòleg, folklorista i figura clau de la confecció del Cançoner Popular de Catalunya juntament amb Joan Amades. Després de la interpretació dels temes dels molins paperers, Mario Mas i Anna Ferrer van regalar un repertori més actual, amb fados i altres gèneres contemporanis, que van tancar el concert.

VIII Circuit de Lied del Montseny

El VIII Circuit de Lied del Montseny, “En Franz, en Robert i en Johannes són del Montseny”, és la iniciativa programàtica més original i atrevida de Catalunya sobre aquest gènere de cançó clàssica. Es tracta d’un cicle de nou concerts de lieder en nou pobles de la falda del Montseny.

Està organitzat per l’Associació d’Amics de La Fàbrica de Lied amb el suport dels nou ajuntaments participants en la iniciativa, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya i la Diputació de Barcelona, a més a més de Laboratoris Feltor i la direcció del Parc Natural del Montseny.

Concerts a nou municipis arreu del Montseny

Les pròximes dates del Circuit són les següents: Santa Coloma de Farners (28 d’octubre), Sant Hilari Sacalm (4 de novembre), la Garriga (17 de novembre), Arbúcies (18 de novembre), Breda (25 de novembre), Sant Celoni (15 de desembre), Cardedeu (20 de gener del 2019) i Llinars del Vallès (23 de febrer del 2019).

Font de la informació: La Fàbrica de Lied

Categoria: Montseny, general,