Montseny Primer treball conjunt de tècnics del parc i municipals en el marc de la Reserva

Té lloc la I Jornada Tècnica sobre el Pla d'Acció de la Reserva de la Biosfera del Montseny

15/05/2015

La jornada va constar d'una part inicial en què es va explicar la figura de Reserva de la Biosfera i el contingut del Pla d'Acció, un document amb unes línies de treball en consonància amb les directrius aprovades per la UNESCO, i una segona part en la qual es van organitzar quatre grups de treball, que van treballar de manera autònoma i, finalment, van posar en comú la línia de treball i els acords presos.

La Jornada Tècnica sobre el Pla d'Acció de la Reserva de la Biosfera del Montseny és una primera iniciativa per treballar, conjuntament, els tècnics municipals i els tècnics del parc en el marc de la Reserva de la Biosfera. La trobada, realitzada el 10 de febrer, va comptar amb la presència de vint-i-tres persones, entre les quals hi havia personal tècnic del parc i deu tècnics municipals en representació de deu dels disset municipis que formen part de la reserva.

L'objectiu de la jornada fou la presentació del Pla d'Acció de la Reserva de la Biosfera del Montseny i la creació de quatre grups de treball que, després de treballar de manera independent, van posar en comú les línies de treball i acords presos.

Els grups de treball se centraren en els següents eixos: comunicació i imatge gràfica i implantació de la marca de productes i serveis; mobilitat i transport públic; gestió de l'aigua, i, per últim, eficiència energètica.

Del resultat de la feina, es van elaborar uns objectius i acords que, en el cas de la comunicació i imatge i implantació de la marca, contemplaven, entre d'altres mesures, realitzar un inventari de senyalització d'identificació dels municipis per tal d'afegir la senyalització de la Reserva de la Biosfera; disposar d'una pàgina web específica, i redactar i aprovar un reglament de productes alimentaris per a la implantació de la marca.

En allò que fa referència al transport públic i mobilitat, les conclusions assenyalaren la necessitat de realitzar un inventari del transport públic actual; una enquesta a la població local i als visitants sobre què opinen i si farien servir el transport públic; promoure un cicle de xerrades adreçades a la població local, i promoure l'ús de vehicles elèctrics i la instal·lació de punts de càrrega.

El grup de treball centrat en la gestió de l'aigua arribà, entre d'altres, a les següents conclusions: cal disposar d'una xarxa d'estacions meteorològiques; realitzar un inventari de les captacions d'aigua de l'àmbit de la reserva de la Biosfera; redactar un protocol o codi de bones pràctiques; impulsar fonts alternatives d'abastament d'aigua, i realitzar un inventari dels habitatges, instal·lacions i explotacions agrícoles que contempli la càrrega de consum d'aigua i el sistema de depuració que tenen.

El darrer grup de treball, dedicat a l'eficiència energètica, va recomanar la realització d'estudis de sostenibilitat en projectes de nous desenvolupaments urbanístics i d'auditories energètiques d'edificis públics. També promoure la instal·lació d'equips autònoms d'energia solar fotovoltaica i solar tèrmica en cases aïllades; donar suport a la producció de biomassa; elaborar models d'ordenances i/o plecs de condicions tècnics per a l'adjudicació de projectes relacionats amb l'estalvi i eficiència energètica, i promoure campanyes de divulgació i sensibilització.

Les reserves de la biosfera són àrees representatives de territoris i ecosistemes de la terra, els objectius de les quals són la conservació de la biodiversitat del territori i promoure el seu desenvolupament econòmic. No és pròpiament una figura normativa, però sí que estableix unes directrius i uns criteris per assolir aquests objectius.

A Espanya, n'hi ha quaranta-cinc, dues d'elles a Catalunya (Montseny i les Terres de l'Ebre). El Montseny té aquesta distinció des del 1978, quan la UNESCO el va incloure. L'any passat es va fer una feina de remodelació, actualització i ampliació de la reserva (ampliació aprovada el juny del 2014). Actualment, el territori de la Reserva és format per disset dels divuit municipis que formen part del parc.

Font de la informació: Parc Natural del Montseny

Categoria: Montseny, general,

Tags: jornada tècnica, reserva de la biosfera, grups de treball,