Montseny Per posar en valor el jaciment

Salvador Esteve inaugura l'escultura d'un guerrer iber al Turó del Montgròs, al Brull

14/10/2014

El president de la Diputació de Barcelona, Salvador Esteve, va inaugurar el 13 d'octubre  una escultura que representa un guerrer iber al recinte arqueològic iber del Turó del Montgròs, al Brull (Parc Natural del Montseny). L'obra, d'Emili Colom, està ubicada a l'accés d'aquest conjunt fortificat, que va ser un punt estratègic per controlar les vies d'accés a la Plana de Vic.

En aquest acte hi van participar també l'alcalde del Brull, Ferran Teixidó, els diputats de Turisme i Esports de la Diputació de Barcelona, Ramon Riera i Josep Salom, respectivament, així com familiars i amics de l'artista Emili Colom, mort l'any 2007.

En la seva intervenció, Salvador Esteve va afirmar que 'avui fem un pas endavant en aquesta obertura del Turó del Montgròs a la ciutadania, gràcies a aquesta simbòlica escultura d'Emili Colom, que a partir d'ara presidirà l'accés al recinte'. Esteve també va assenyalar que 'la nostra tasca, d'acord amb l'Ajuntament del Brull, ha consistit a recuperar i posar en valor el jaciment, com a element patrimonial del municipi'.

L'escultura del guerrer iber representa el cabdill ausetà del segle III a.C. Amusic , i és obra d'Emili Colom, escultor barceloní nascut l'any 1924 i mort a Bellaterra l'any 2007. L'escultura, realitzada l'any 1975, està feta de ferro, tallada i soldada, i té una alçada de 2,40 m. La seva vestimenta va ser idea de Marià Ribas, que col·laborava amb el Servei de Catalogació i Conservació de Monuments de la Diputació de Barcelona, actualment Servei de Patrimoni Arqueològic Local (SPAL), que va copiar la fíbula i la falcata d'unes existents al Museu Arqueològic de Barcelona i que Emili Colom va reproduir.

El conjunt arqueològic del Turó del Montgròs està declarat Bé d'Interès Cultural. L'Oppidum del Montgròs es troba dins el Parc Natural del Montseny i és propietat de la Diputació de Barcelona des de 1982. A partir de l'any 1995, moment en què l'SPAL es  va fer càrrec directament tant de la investigació arqueològica com de la restauració de l'indret, s'han dut a terme diverses fases d'intervenció en les quals s'han anat alternant l'excavació arqueològica, la consolidació de les estructures i l'aportació d'equipaments indispensables per fer accessible al públic el jaciment. La fortificació és oberta al públic des de l'any 2000, mitjançant visites guiades.

Font de la informació: Parc Natural del Montseny i Museu de Ciències Naturals de Granollers

Categoria: Montseny, general,

Tags: patrimoni,