Sant Llorenç-Obac L'auditora va fer una primera valoració positiva

El Parc Natural de Sant Llorenç acull l'auditoria per a la renovació de la Carta Europea de Turisme Sostenible 2021-2025

08/10/2021

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac va rebre la visita, els dies 27 i 28 de setembre, d’una verificadora acreditada per la Federació EUROPARC que va realitzar l'auditoria per a la renovació de l’acreditació de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) per al període 2021-2025. Durant les dues jornades, va visitar iniciatives del territori incloses en el programa d’actuacions. Es preveu que al desembre es conegui el resultat de l'auditoria.

Durant dos dies intensos, l’auditora acreditada per la Federació EUROPARC va revisar procediments amb els agents del territori implicats en el Pla d’acció de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS), com són la Diputació de Barcelona, el Grup de treball de la CETS, els consells comarcals del Vallés Occidental, del Moianès i del Bages, els dotze ajuntaments que formen part del Parc Natural, diferents entitats del territori i les empreses que formen part de la CETS.

Així mateix i per tal que l’auditora pogués copsar, d’una banda, com d’arrelada està la Carta d’Europea de Turisme Sostenible en el territori i, d’una altra, els diferents punts de vista dels qui en formen part, es van realitzar trobades en diferents localitats del Parc Natural.

L’auditoria es va iniciar amb una reunió amb el Grup de treball, en què es va exposar breument el camí recorregut per tots els implicats el darrer any per portar a terme el nou Pla d’acció del Parc Natural per als propers cinc anys. Un debat profitós entre tots els assistents i l’auditora va cloure la reunió. A continuació, l'auditora es va desplaçar fins al Centre Excursionista de Terrassa, una entitat històrica de la ciutat que participa en la CETS, on es va posar de relleu la importància de la col·laboració entre entitats i administracions per aportar valor al territori i a les persones.

El dia va acabar amb una reunió amb els ajuntaments dels municipis que formen part del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac i un balanç de les accions en què els ajuntaments són coresponsables en l’execució del Pla d’acció i es va obrir un espai de diàleg entre ells, per compartir projectes i bones pràctiques que es realitzen en alguns municipis i que, de ben segur, poden portar-se a terme en altres, aprofitant l’experiència anterior.

Visites a les empreses

El segon dia, es van reunir amb representants del Geoparc de la Catalunya Central, que van acompanyar-los en una visita a les tines, com a patrimoni emblemàtic de la zona. La jornada va continuar amb la reunió amb el Consell Comarcal del Bages, per tenir una mirada d’accions conjuntes que es porten a terme en el Pla d’acció i d’altres en les quals el Consell Comarcal n'és el promotor, amb vista a ser compartir amb tots els membres de la CETS. L’auditoria va incloure també la visita a diferents indrets per conèixer de primera mà les principals problemàtiques i les possibles solucions incloses en el programa d’acció de la CETS dels propers cinc anys. Així, es van visitar diferents empreses adherides a la CETS, com el restaurant La Pastora, el restaurant Can Vinyers i el productor de formatges Artelac.

La visita va finalitzar amb una petita reunió amb les persones que porten més directament el tema de la CETS, al Parc Natural, durant la qual l’auditora va exposar els dubtes i preguntes que havien sorgit en aquest període de visites i va fer una primera valoració positiva de la seva estància i de l’arrelament entre els participants d'aquest projecte.

Per a la renovació de la CETS per al període 2021-2025 és necessari que el Comitè de verificació de la Federació EUROPARC, l’ens que atorga i gestiona aquest certificat d’abast europeu, validi les anotacions de l’auditora. Es preveu que durant el proper mes de desembre el Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac obtingui resposta.

Mentrestant, es continua treballant amb les empreses i amb l’espai de participació del Fòrum Permanent de la CETS per a la implantació de l’estratègia de turisme sostenible. Aquest procés, no només serveix per a la validació del nou Pla d’acció, sinó que subratlla la importància que té la col·laboració, per tal de poder portar a terme accions pactades que ajudin a millorar el territori d’una manera conjunta, ja sigui en l’àmbit social, territorial, conservacionista i turístic.

Passos previs

El Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac està acreditat amb la CETS des de l'any 2011 i desenvolupa una estratègia turística sostenible elaborada i consensuada amb els agents implicats de la zona. La Federació EUROPARC és la responsable de l’acreditació d’aquest distintiu, que es renova cada cinc anys.

El darrer procés de renovació, iniciat el febrer del 2020, va estar marcat per la pandèmia, que va provocar que la totalitat de les sessions de treball es desenvolupessin en línia. D’aquelles sessions en va sorgir una nova estratègia i el programa d’actuacions per al període 2021 - 2025. El Pla d’acció per al període 2021-2025 es va aprovar per unanimitat el 16 de febrer en el Fòrum permanent de la Carta Europea de Turisme Sostenible (CETS) del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, que també es va celebrar en format virtual. El document consta de set grans línies d’actuacions per garantir un desenvolupament turístic compatible amb la conservació del territori i de quaranta-quatre accions de treball per als propers cinc anys.

Categoria: Sant Llorenç-Obac, Diputació de Barcelona, ODS,