Sant Llorenç-Obac | Xarxa de Parcs Naturals | Diputació de Barcelona Serà una estació biològica del conjunt de la Xarxa de Parcs Naturals

Tot a punt per iniciar les obres del Centre de seguiment, divulgació i recerca ambiental de la Mata, al Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l'Obac

02/03/2023

L’antiga masia de la Mata, a Mura, en el centre del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, es convertirà en el Centre de seguiment, divulgació i recerca ambiental de la Xarxa de Parcs Naturals de la Diputació de Barcelona. Les obres començaran el proper mes d’abril. La presentació als alcaldes i regidors dels municipis que integren el parc natural es va fer dimecres, 1 de març, i hi van assistir la vicepresidenta segona de la Diputació de Barcelona, Carmela Fortuny, el diputat de Mobilitat, Espais Naturals i Prevenció d’Incendis, Valentí Junyent, i el vicerector de recerca de la Universitat de Barcelona, Jordi Garcia.

El cap del Servei d'Anàlisi i Gestió Territorial, Inversions i Obres, Albert Abaurrea, i la cap del Serveis d'Espais Naturals de la Diputació de Barcelona, Juana Barber, van exposar el calendari d'obres així com els objectius d'aquest projecte, que ha de convertir el conjunt de la Mata, que inclou la casa gran i els coberts, en un centre de recerca, docència i divulgació de la biodiversitat del conjunt d’espais naturals gestionats per la Diputació de Barcelona, en col·laboració amb la Universitat de Barcelona i obert a altres centres d’estudi i recerca.

La casa es troba en un procés de deteriorament important i es començarà per reforçar-ne l’estructura. En la primera fase de les obres, es farà la rehabilitació de façanes, estructures i cobertes, així com els interiors dels edificis. La previsió és que aquests obres finalitzin el mes de setembre de 2024. El pressupost de 2.942.577,83 euros, dels quals 960.952,15 euros provenen dels fons Pirep Next Generation i els restants 1.981.625,68 milions d’euros aportats per la Diputació de Barcelona,

En la presentació del projecte, als alcaldes i regidors dels municipis de l’àmbit del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt i l’Obac, la vicepresidenta Carmela Fortuny, va remarcar la importància del projecte en el que s'uneixen esforços de la universitat, municipis i la Diputació de Barcelona amb la Xarxa de Parcs Naturals, perquè sigui un centre per donar oportunitats i també per incrementar el coneixement de la biodiversitat i poder prendre decisions sobre la nostra natura.

També el diputat Valentí Junyent va voler destacar la important contribució econòmica e aquest projecte per part de la Diputació de Barcelona, i que complimenta els fons europeus, dins un calendari que s'allarga més enllà d'aquest mandat que acaba el mes de juliol.

Centre per a investigadors d'alt nivell i estudiants

Per part de la Universitat de Barcelona, el vicerector de Recerca, Jordi Garcia, va destacar que aquest centre acollirà investigadors d'alt nivell de la mateixa universitat i també d’altres centres que col·laborin o vulguin venir, per estudiar temes sobre canvis en els ecosistemes o la biodiversitat, uns aspectes que són clau en aquest segle XXI en un context de canvi climàtic, de la zoonosi, el desenvolupament de tecnologies o d'intel·ligència artificial.

Segons Juana Barber, la idea és que la Mata sigui un centre al servei del conjunt de la Xarxa de Parcs. El treball s'ha començat des de Sant Llorenç, perquè és el parc que té més finques públiques de tota la Xarxa de Parcs Naturals, i des d’allà es vol aglutinar i radiar tota la recerca que es faci en el conjunt d'espais i fins i tot aglutinar la recerca que es pugui fer des d’altres centres. Seria l'estació biològica de la Xarxa de Parcs  Naturals de la Diputació de Barcelona.

Així mateix, l'objectiu final d’aquesta col·laboració entre universitats i centres de recerca és poder disposar d’un registre de dades permanent i continu sobre els hàbitats mediterranis aplicats a la Xarxa de Parcs Naturals. A partir d’aquest coneixement es podran prendre decisions més fonamentades de com gestionar millor el medi natural davant les amenaces del canvi climàtic.

Categoria: Recerca i seguiment, Sant Llorenç-Obac, Xarxa de Parcs Naturals, Diputació de Barcelona, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS,