Xarxa de Parcs Naturals | Guilleries-Savassona Es poden veure al Youtube de la Xarxa de Parcs Naturals

Dues xerrades en línia tanquen el Seminari formatiu del Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals sobre els ocells de la Xarxa de Parcs Naturals

03/03/2022

Els membres del Cercle de Voluntaris completen el Seminari formatiu sobre els ocells de la Xarxa de Parcs Naturals amb dues xerrades virtuals. La primera, a càrrec de l’ornitòleg Javier Oliver, aborda la identificació de rapinyaires en vol i, la darrera, conduïda per Marc Anton i Elisenda Peris, l’ICO, els ambients rurals i periurbans i el declivi de les poblacions d’ocells. Les dues es poden veure al canal Youtube de la Xarxa de Parcs Naturals.

El Seminari formatiu “Coneguem els ocells de la Xarxa de Parcs i els seus hàbitats” va començar els dies 20 de novembre i 11 de desembre del 2021 amb dues jornades a l’Espai Natural de les Guilleries-Savassona, concretament a l’entorn de Can Mateu, a Vilanova de Sau. En elles, els voluntaris i voluntàries van rebre les explicacions dels guardes de l’Espai Natural així com de membres del Grup d'Anellament de Calldetenes-Osona (GACO), que van ensenyar-los en què consisteix i quines finalitats té la tècnica de l’anellament, i Ricard Marcos va ajudar-los a identificar les espècies més emblemàtiques de la zona de les Guilleries. Un recorregut pels entorns del pantà de Sau va cloure les sessions.

El Seminari es va completar i tancar, posteriorment, amb dues xerrades virtuals. La primera d’elles, feta el 16 de desembre per l’ornitòleg Javier Oliver, es va centrar en els aspectes clau per identificar en vol les espècies de rapinyaires més comunes al nostre territori. Atès que són aus que volen a força alçada, és fa difícil identificar-les a simple vista, per la qual cosa Oliver va centrar la sessió a destacar els trets característics de la seva silueta, per exemple, la forma de les ales i la cua, la mida o el tipus de vol. Agrupant les espècies en grans grups per la seva mida, també va comentar els principals trets que poden ajudar a identificar voltors, aufranys, falcons, aligots, milans, esparvers o xoriguers entre d’altres.

La segona i darrera xerrada va estar conduïda per Marc Anton i Elisenda Peris, de l’Institut Català d’Ornitologia (ICO), el 27 de gener del 2022. En la sessió en línia es van tractar les tendències poblacionals dels ocells en els ambients rurals i periurbans.

Per tal d’avaluar l’estat dels ocells i els ambients i determinar les pressions mediambientals a les quals estan sotmesos, l’ICO desplega programes de seguiment d’ocells, mostra de ciència ciutadana que compta amb la imprescindible col·laboració de voluntaris per tot el territori. Un d’aquests programes és el SOCC (Seguiment d’ocells comuns de Catalunya), que estudia la distribució dels ocells comuns, la quantitat d’individus i les tendències poblacionals. Malauradament, els estudis constaten que l’abandonament de les activitats agroramaderes ha comportat una davallada molt important de les espècies que hi viuen: superior al 30 % en els últims vint anys. En el conjunt dels espais de la Xarxa de Parcs Naturals destaca la baixada dels pardals, el verdum o la cogullada comuna.

Actualment, és en marxa el Seminari formatiu en aquesta ocasió sobre la tècnica de construcció de la pedra seca amb la novetat que incorpora tallers pràctics.

Més informació sobre les actuacions de voluntariat ambiental i accions formatives del Cercle de Voluntaris dels Parc Naturals a la seva web.

Font de la informació: Cercle de Voluntaris dels Parcs Naturals

Categoria: Educació ambiental, Paisatge, Meteorologia, flora, fauna, vertebrats, ocells, hàbitats, Planificació i avaluació, Recerca i seguiment, Divulgació, Ponències, Vídeos, Xarxa de Parcs Naturals, Guilleries-Savassona, Cercle de voluntaris, Biodiversitat, Educació ambiental, ODS, Vídeos, Educació ambiental,